Když člověk otevře schránku a tam na něj koukne papír z úřadu: „Vaše STK končí za 30 dní.“ To je chvíle, kdy spousta řidičů poprvé v roce přemýšlí o technické prohlídce. Ale co když to nestihnete? A co se opravdu stane, když vám STK prostě propadne, a auto používáte dál? Stojí to za ten risk? Statistika ukazuje, že skoro každý desátý Čech s tím už minimálně jednou zápasil. U některých je to navíc styl života, co si budeme povídat. Ale neznalost (nebo roztržitost) se v tomhle případě většinou nevyplácí.
Co přesně znamená propadlá technická a jak o tom (ne)informuje systém
Takže, auto bez platné STK je podle zákona způsobilé k provozu asi jako rohlík, co leží měsíc pod postelí. Propadlá technická znamená, že auto nesmí na silnici. Lidé si někdy myslí, že se může jezdit nějakou "dobu tolerance". Ve skutečnosti ale platí, že den po uplynutí lhůty už porušujete zákon. Ano, policista si může přečíst platnost technické během dvou kliknutí ve svém počítači – už od roku 2015 je celý registr elektronický. Když vás chytí, všechny výmluvy na "poštu se ztraceným papírem" padají pod stůl. Systém vám navíc nedá vědět automaticky – pokud si to sami nehlídáte, klidně přehlédnete termín i o několik měsíců. Spoustu lidí mate, že auto normálně nastartuje, pojistka platí a nikdo si ničeho nevšimne. Falešný klid, který končí první náhodnou kontrolou.
Na STK platí pevné lhůty. U běžného osobáku v Česku první kontrola po registraci za čtyři roky, pak každé dva roky. Na propadlou STK neexistuje „odklad“ ani „pardon“. Byly sice návrhy ze strany některých politiků na prodloužení lhůt, hlavně v covidové době, ale v červenci 2025 platí pravidla nekompromisně. Zákon stanovuje přesně, kdy musíte přijet znovu a razítko (případně elektronický zápis) se vám v registru automaticky změní na „neplatné“. Ani ekologická zelená vlna s tím zatím nic nehnula.
Mohou mě vůbec chytit, nebo mám nějakou šanci?
Tohle je otázka, kterou dostávám pokaždé v hospodě: „Fakt mě s tím někdo chytí?“. No, když je člověk paranoidní, bude znervózňovat každá hlídka. Když je flegmatik, obvykle to ignoruje. Přitom realita je taková: česká policie v roce 2024 provedla přes 400 000 silničních kontrol – podle údajů Ministerstva dopravy zjistila neplatnou STK asi u 17 000 vozidel. Na papíře to není moc, pravděpodobnost 4,25 %. Jenže pokud se zúčastníte silniční kontroly, zkontrolují STK skoro jistě – je to první položka, kterou policista ověřuje ve svém počítači.
Fungují i automatické kamery – takzvané chytré radary nebo úsekové měření. Když projíždíte úsekem, kamera oskenuje poznávačku a porovná ji s databází. Nemusí vás ani přímo zastavit. V některých regionech běží pilotní program, kde policie majiteli pošle domů dopis s pokutou nebo výzvou, aby STK neprodleně vyřešil. Zní to sci-fi? Zeptejte se šoférů v Plzni nebo Ostravě, tam už se objevují stovky případů měsíčně. Samozřejmě, pokud auto stojí neprovozované v garáži, nikdo nic neřeší. Stačí s ním ale popojet pro rohlíky a riskujete.

Pokuty a další následky: co vám vážně hrozí
Když vás chytí, platí jednoduchá tabulka. Za jízdu s propadlou STK dostanete na místě pokutu do 2 000 Kč. Když se to řeší ve správním řízení – třeba když navíc způsobili nehodu – pokuta může vyskočit na 5 000–10 000 Kč. K tomu dostáváte záznam do registru přestupků. Pozor, pokud váš vůz nemá platnou STK a způsobíte nehodu, může pojišťovna krátit nebo zcela zamítnout plnění podle toho, zda auto mělo technickou závadu. Paradox je, že zákonné pojištění platí, dokud ho neukončíte vy, i když je STK pryč. Ale pojišťovna se může bránit.
Pokud při kontrole policista vyhodnotí, že auto je v havarijním stavu (špatné brzdy, gumy, světla), má právo odebrat registrační značky přímo „na fleku“, případně vůz zakázat užívat do doby, než projde opravou a znovu technickou. To není jen teorie – opět číslo ze statistik: v roce 2024 bylo odebráno přes 8000 značek aut bez STK. Nejčastěji kvůli silně zkorodovaným karoseriím nebo nefunkčnímu osvětlení.
Přestupek | Pokuta na místě | Pokuta správní řízení | Další následky |
---|---|---|---|
Jízda bez platné STK | do 2 000 Kč | 5 000–10 000 Kč | Záznam, možné odebrání značek |
Řízení nepojízdného/ohrožujícího vozu | - | až 50 000 Kč | Ihned odebrané značky, možný soud |
Opakované přestupky | - | až 25 000 Kč | Možnost zákazu řízení |
Překvapení pro mnohé: systém už dávno nepočítá s tím, že někdo „ztratí papíry od STK“ nebo si je „zapomene v druhém autě“. Policista ověří vaši platnost STK online, a žádné výmluvy neplatí. Vtipné je, že při některých kontrolách v zahraničí vám auto mohou rovnou zabavit. Třeba v Německu a Rakousku je systém ještě přísnější, což by měli znát hlavně víkendoví řidiči, kteří si jedou dobít kufr do Saska.
Chyby, kterých se lidé dopouští: na co si dát pozor
Možná vás překvapí, kolik lidí si myslí, že na STK „mají ještě dva měsíce od propadnutí“. Anebo věří, že dokud nemají vylepenou novou známku, systém to „ještě nevidí“. Ale v registru všechno běží na hodiny, ne na měsíce. Chyba bývá i v tom, že řidiči zaměňují platnost STK s platností emisí – obě musí být v pořádku zároveň, nestačí mít technickou a chybějící emisní. Mnoho lidí spoléhá na různé aplikace nebo poznámkové bloky, ale je daleko lepší si nastavit upozornění v mobilu, které vás upozorní aspoň měsíc předem.
Smazání upozornění od registru nebo přehlédnutí e-mailu je dnes běžné. Další častá chyba? Domněnka, že když auto stojí, nemusí mít STK. Ve skutečnosti: pokud ho neodhlásíte z provozu, v systému pořád běží jako aktivní, tudíž vám v teorii pořád hrozí zpětná pokuta, třeba pokud přijde kontrola z úřadu. U pojistky zase hrozí, že ji pojišťovna sama zruší, když zjistí, že STK není platná delší dobu. Ostatně, podle analýzy Českého svazu pojišťoven v roce 2023 končilo bez platné STK skoro 90 000 vozidel, hlavně těch starších 15 let. Z nich tisíce dál jezdily, ale část skončila při policejní razii odtažena na vrakoviště.
Experti doporučují neodkládat STK na poslední chvíli. V některých regionech jsou čekací doby i několik týdnů – hlavně na jaře a na podzim. Pokud auto jezdí málo, stačí třeba jednou ročně projet servis a technickou spojit s výměnou filtrů a oleje. Takhle zamezíte nejen propadnutí STK, ale i nečekaným problémům na STK samotné.

Tipy, jak si termín STK vždy pohlídat a zůstat v klidu
Pokud si chcete ušetřit starosti (a peníze), doporučuju několik jednoduchých návyků. Nejlepší je dát si termín příští STK do kalendáře v mobilu, nastavit si upomínku nejméně jeden měsíc předem. Vyplatí se i použít chytré aplikace na správu aut, které připomenou vše od STK až po povinné ručení nebo výměnu pneumatik (například aplikace CarControl, Driveto nebo Správce Vozidel). Některé servisy umějí posílat automatická upozornění e-mailem nebo SMS. Stačí jim jednou zadat kontakt.
Pokud používáte auto v rodině víc lidí, zkuste domluvit, kdo odpovídá za kontrolu STK. Naděje, že se někdo včas ozve, většinou selže právě v momentu, kdy potřebujete auto na dovolenou nebo chalupu. Chcete-li mít jistotu, že STK zvládnete i s minimem problémů, před technickou nechte v servisu zkontrolovat aspoň základní věci: brzdy, světla, stav karoserie a pneumatiky. Připravíte si tak auto nejen na samotnou prohlídku, ale hlavně na sezonu bez stresu s kontrolou policie.
Pro ty, co technickou opravdu nestihnou, platí jedno pravidlo: nejezděte ani "kousek" s propadlou technickou pro pečivo nebo děti do školy. Policista nerozlišuje, jestli jste ujeli deset kilometrů, nebo sto. Propadlá STK je prostě propadlá. Když už musíte auto odvést na STK nebo do servisu, můžete využít převoznou značku, kterou sjednáte na úřadě, nebo objednat odtah. Jasně, něco to stojí, ale pořád méně než pokuta, odtažení auta a případně další náklady, když STK propadne opravdu dlouho.
Mimochodem, statisticky nejčastěji propadají STK v listopadu a březnu, kdy řidiči řeší zimu či první jarní víkendy na chalupě. Technika je v tu dobu plná a termíny mizí raz dva. Kdo chce skutečný klid, domluví se se servisem na pravidelných prohlídkách a technickou pojme jako rutinní záležitost, ne stresovou akci v poslední den platnosti.
Napsat komentář