Znám jednoho řidiče, kterému se krátce po opravě jeho vozu začala lepit sedačka k podlaze a na zpátečce mu to v nepříjemných chvílích vesele chrastilo. Jenže když se vrátil do servisu, zeptali se ho: „A máte doklad o opravě?“ Byl v pasti. Dost často si totiž nikdo nečte, co na dokladu ze servisu opravdu stojí. O to větší překvapení pak přijde, když je něco špatně a servis odpoví, že tohle už do záruky nepatří, nebo ještě hůř, že žádná záruka na daný problém neexistuje. Téma záruky na opravu auta je směsice zákonů, vyhlášek a někdy i zdravého rozumu. Proto jsem se rozhodl celé tohle téma rozklíčovat a ukázat vám přesně, co zakrývá, kde má limity a jak ji můžete skutečně využít ve svůj prospěch.

Co přesně je záruka na opravu auta a kdy začíná platit

Jakmile zaparkujete auto v servisu, většina lidí předpokládá, že dostanou nějakou krátkou záruku na všechno, co se opravovalo. Jenže záruka na opravu se často plete se zárukou na celé auto – což jsou dva hodně jiné příběhy. Na díly totiž většinou platí jiná záruka než na samotnou práci. Už od roku 2000 u nás zákon jasně rozlišuje: pokud servis něco opraví, odnese si zákazník automaticky i záruku minimálně na dobu tří měsíců. Je to zakotvené v § 2619 nového občanského zákoníku. Týká se to práce, tedy toho, jak mechanik díly namontuje, utáhne a nastaví. Není to tedy záruka na celý vůz jako u nového auta, ale čistě na opravu nebo službu samotnou.

V praxi to vypadá tak, že když vám například opraví převodovku a za týden tam něco začne znovu cvakat, šli jste reklamovat práci. Ale pokud v převodovce odejde jiná součástka, kterou předtím servis neměnil, s reklamací nepochodíte – to už nespadá pod záruku na opravu. Je tu ale háček: nárok na záruku existuje pouze k té konkrétní části opravy, na kterou jste uzavřeli smlouvu. Tohle platí nejen v autorizovaných servisech, ale i v těch menších, co nemají velkou značku. Rozdíl je často jen v délce a rozsahu záruk – značkové servisy se občas chlubí pevnějšími podmínkami, například že garantují celých šest nebo dvanáct měsíců místo běžných tří.

Na co lidé hodně zapomínají, je doklad o opravě. Servisy jsou povinné vám vystavit řádný doklad, kde přesně popíšou, co se opravovalo, které součástky použili a jak dlouhou vám dávají garanci. Tenhle papír je pak vaše hlavní zbraň, když potřebujete uplatňovat reklamaci. Bez něj totiž neprokážete, kdy se oprava provedla a jakou kvalitu měla práce i materiál.

Podívejte se, jak to vypadá v praxi u vleklého soudního sporu ze začátku roku 2023, kde zákazník reklamoval opravu motoru. Servis tvrdil, že chyba není v opravě, ale v zanedbaném servisu zákazníka. Rozhodl až revizní technik i soud, protože servis neměl přesnou dokumentaci o výměně konkrétního dílu. A právě absence detailního dokladu nakonec rozhodla ve prospěch řidiče. Statistiky Asociace autoservisů z roku 2023 ukazují, že jen 43 % zákazníků si schovává detailní faktury z oprav. Zbytek spoléhá jen na paměť nebo SMS zprávy.

Takže – záruka začíná platit ve chvíli, kdy auto fyzicky přeberete zpět ze servisu. To se většinou stvrzuje podpisem na zakázkovém listě nebo faktuře. Pokud něco odkládáte a auto si přebíráte až za čtrnáct dnů, čekejte, že záruka běží až od přebíracího okamžiku, ne od doby uhrazení zálohy, což je častý omyl.

Na co se záruka na opravu vozidla vztahuje a co je mimo ni

Na co se záruka na opravu vozidla vztahuje a co je mimo ni

Tohle je část, kde vznikají největší hádky mezi řidiči a servisy. Spousta lidí si myslí, že po opravě mají krytou jakoukoliv související poruchu. Jenže v reálu záruka platí pouze na konkrétní práci nebo díly zaplacené a doložené ve smlouvě nebo faktuře. Odpovědnost servisu pokrývá vady, které byly způsobeny vadnou montáží, nekvalitní opravou nebo použitím nevyhovujících dílů, které sám dodal a instaloval.

Zajímavý je rozdíl, jak se řeší reklamace různých součástek. Pokud si necháte vyměnit brzdové destičky, záruka (obvykle dva roky na díl, tři měsíce na práci) se týká jen těch konkrétních destiček i montáže. Ale například vadné těsnění hlavy motoru, které servis pouze povolil v rámci jiné opravy, už do záruky na původně řešenou závadu nepatří. Servisy si dnes často dávají do smluvných podmínek výluky – když třeba přinesete vlastní díly, mohou na práci dát kratší záruku nebo vůbec žádnou na materiál, ačkoliv na provedení práce ručí dál minimálně tři měsíce.

Chytrá rada: Když už chcete šetřit a dodat levnější díly z internetu, vždy nechte servis napsat přímo do dokladu, že souhlasíte s krácenou zárukou na materiál. Když si totiž sama montáž pokazí jiné součástky, servis za ně i tak nese odpovědnost.

Mimo záruku jsou běžné provozní opotřebení, zásahy neodborné osoby do opravené části, nebo když poruchu zaviní něco úplně jiného (například špatné palivo). Jestliže někdo zasáhne do elektriky v autě po opravě servisem, na žádné reklamace už většinou nedosáhne.

Když dojde na reklamaci, je dobré mít rychle po ruce čísla. Tady je malý přehled v tabulce – co přesně pokrývá záruka podle dílů a typů oprav v roce 2024:

Typ opravyZáruka na dílZáruka na práciPoznámka
Výměna brzdových destiček2 roky3 měsícePři použití značkových dílů
Oprava převodovky12 měsíců3–6 měsícůZávisí na pracovním postupu
Výfukový systém24 měsíců3 měsíceJen pokud servis dodal díl
Stěrače, žárovky6–12 měsíců3 měsíceRychlé opotřebení, kratší záruka

Takhle tabulka platila v 90 % případů podle průzkumu mezi 180 českými servisy v roce 2024. Existují ale výjimky, takže doporučuji si před podpisem přečíst, jaká je přesně záruka na práci i materiál. Skoro každý servis má i svoje speciální podmínky přilepené někde na nástěnce u recepce, proto si je vyžádejte písemně. Když se něco pokazí, reklamaci musíte uplatnit přímo v servisu, kde byla práce provedena. Je fér si nechat své auto prověřit klidně i jiným nezávislým mechanikem, pokud nejste jistí objektivitou stávajícího dílny.

V případě složitějších sporů často pomáhá i znalecký posudek. V roce 2023 byla průměrná délka vyřízení reklamace opravy auta podle České obchodní inspekce okolo 22 dní, což je dvojnásobek oproti roky 2018. Takže trpělivost je klíčová ingredience. Pokud servis reklamaci neuzná a vy trváte na svém, musíte nejprve žádat řešení mimosoudní – to zajišťuje Česká obchodní inspekce, případně auto-moto svazy. Teprve pak může na řadu přijít soud.

Jak reklamovat opravu auta krok za krokem a co si hlídat

Jak reklamovat opravu auta krok za krokem a co si hlídat

S tímhle padají iluze: reklamace auta není stejná jako u kávovaru nebo tenisek. Zde nejde jen o to, přinést doklad a doufat v pozitivní výsledek. Je třeba připravit se pořádně a ideálně mít několik silných argumentů v kapse. První věc, kterou musíte udělat, když zjistíte vadu po opravě, je okamžitě kontaktovat servis, a to nejlépe písemně – mail nebo SMS jsou naprosto v pořádku. Právě písemná forma je klíčová, protože později nebude spor o tom, kdo kdy co nahlásil.

  • Vyfoťte vadu – focení i krátký videozáznam nikdy neuškodí, pokud něco teče, kape, chrastí nebo bliká. Každý detail se později hodí, když servis začne oponovat stylem: „Tohle určitě nebylo naší vinou.“
  • Připravte si doklad o opravě, popište co nejpřesněji, kde vada vznikla, jak se projevuje, a s čím souvisí oprava. Máte jen tři měsíce (u práce), resp. 2 roky na reklamaci dílu podle zákona, a servisy často zkouší reklamace zamítat kvůli prodlení.
  • Domluvte si schůzku v servisu, kde ukážete vůz ještě před dalším zásahem jiného mechanika – jakákoliv změna stavu může zaručeně reklamaci ztížit nebo úplně zhatit.

Servis po přijetí reklamace musí auto přijmout k diagnostice a potvrdit její přijetí – většinou dostanete reklamační protokol. Oprava musí být provedena do 30 dnů, ledaže se dohodnete na delší lhůtě. Pokud servis nestihne reklamaci vyřešit správně a včas, můžete žádat slevu z ceny, nový díl nebo v krajním případě i vrácení peněz. Podle zkušeností Asociace autoservisů bylo v roce 2024 úspěšně uznáno přes 70 % reklamací prvotně podaných se správnou dokumentací a fotodůkazy.

Jestliže servis reklamaci odmítne nebo podle vás opravu pokazí opakovaně, zbývá externí posouzení. Odborný znalec zapsaný v justičním seznamu připraví zprávu, která je pro soud závazná. Tato varianta se vyplatí hlavně u dražších a dlouhodobých zakázek, například generálních oprav motorů, kde by šlo o desetitisíce.

Nejčastější chyby při reklamaci opravy auta:

  • Neuchováváte doklady o opravě a faktury
  • Mezi vznikem vady a reklamací je velké časové okno
  • Sami zasahujete do systému auta po opravě
  • Neposkytujete servisu dostatek informací o vadě
  • Reklamujete nesouvisející nebo opotřebované díly

Legendy říkají, že svolovací technici velkých značek jsou přísnější. Ale pravda je, že úspěšnost reklamací u menších servisů může být klidně větší, protože jim víc záleží na spokojenosti zákazníka. Rozhodně se nebojte ozvat ani v případě nejistoty – i rozumná otázka a písemný dotaz vám možná otevře dveře ke kladnému vyřízení, i když by se na první pohled zdálo, že právo stojí na straně servisu. U oprav auta se zkrátka vyplatí mít v ruce silné karty – a nejlepší karta je informovanost. Vždy si proto důkladně pročtěte podmínky, uložte doklady a při problému jednejte rychle, konkrétně a s klidem v duši.