Kupovat nové auto dnes není jen o výběru barvy a výbavy. Jestli vám někdo řekne, že klíčová je i záruka Hyundai, má pravdu. Moderní vozy jsou technicky složitější než kdy dřív a nikdo nechce platit tisíce za opravy pár let po nákupu. Největším překvapením pro spoustu lidí je rozsah záruky. Někde slyšíte, že korejská automobilka nabízí až pět let klidu, jinde už někdo vypráví historku, jak zrovna jeho problém nebyl uznaný. Záruky jsou totiž džungle – a v článku se mrkneme na to, co přesně kryjí, kde musíte počítat s výjimkami a jak z toho vytěžit maximum. Protože špatný předpoklad vás může stát hezkou dovolenou.

Jak funguje záruka Hyundai a které části auta opravdu chrání

Pět let bez omezení počtu kilometrů. Takhle vypadá ten slavný slogan Hyundai pro evropský trh, platný od roku 2010. Jedním z důvodů, proč se tato značka stala populární, bylo, že se začala sbližovat s tradicí německých značek, ale přidala navrch jistotu dlouhodobé ochrany. Co všechno skutečně pod pojem "záruka Hyundai" spadá? Nejprve technická stránka. Záruka se vztahuje v zásadě na kompletní vozidlo s výjimkou součástí, které podléhají běžnému opotřebení (pneumatiky, brzdové destičky, stěrače a podobně). Kryté jsou tak motor, převodovka, spojka (pokud neodchází mechanicky vinou nevhodného zacházení), elektrika, klimatizace i karoserie – tam navíc platí speciální 12letá záruka na prorezivění.

Hyundai garantuje, že pokud se něco s autem pokazí kvůli výrobní vadě nebo chybnému materiálu, servis pokryje opravu v plné výši. To znamená originální díly, vyškolený personál, a že neplatíte vůbec nic – ani za práci, ani za náhradní díly. Můžete navíc využít autorizovaných servisů po celé Evropě, takže i kdyby vás problém potkal na dovolené v Chorvatsku, nejste bez šance. Jenže... auta jsou složitá a v podmínkách najdete mraky výjimek. Pokud například pravidelný servis provádíte jinde než u autorizovaného servisu a nemáte vše správně zaevidováno, značnou část záruky můžete v krajním případě ztratit. Častou chybou je přehlédnutí, že některé úkony mají být provedeny dříve podle skutečného opotřebení (výměna rozvodového řemenu nebo kapaliny v převodovce), a pokud je zanedbáte, čekají vás zbytečné komplikace.

Pojďme to trochu rozebrat. Co ještě spadá do záruky? Potvrzená výrobní chyba na podvozku, dveřních zámcích, systému řízení, palivových čerpadlech nebo startéru – to vše by mělo být rychle opraveno bez vytáček. Naopak, spotřební materiály typicky vyloučené: například žárovky (kromě těch, co nejdou snadno vyměnit), filtry, pojistky, kapaliny (do ostřikovačů i chladící kapalina). Často vás překvapí, že i vybitá baterie (startovací) bývá krytá jen na dva roky místo pěti – a to i u hybridních modelů. Jakmile je součástka specifikována jako "specifikovaná údržba" v servisní knížce, musíte ji měnit včas, jinak padají nároky na plnění záruky. A když jsme u hybridů, trakční baterky mají vlastní záruční rámec – 8 let nebo 160 000 kilometrů, což je v konkurenci spíš nadprůměr.

Tabulka orientačně ukazuje, jaké části jsou kryty v rámci záruky Hyundai:

Část vozuDélka zárukyPodmínka
Motor, převodovka5 letBez omezení km
Karoserie (prorezivění)12 letServisní kontroly
Trakční baterie (Hybrid/EV)8 let/160 000 kmPravidelná údržba
Startovací baterie2 rokyBěžné používání
Klimatizace, elektrika5 letBez omezení km

Kdo rád cestuje nebo využívá vůz ke služebním cestám, ocení, že Hyundai nabízí v rámci záruky i asistenční služby, pokud dojde k technické závadě. Úroveň služeb se ale liší podle konkrétní země, takže není od věci si před cestou zjistit přesné podmínky platné v dané oblasti. Už pár českých rodin muselo platit odtah kvůli špatné komunikaci mezi servisy – chyba v papírech znamená starosti, které nikdo nechce řešit na dálnici v cizině.

Nejčastější výjimky a proč se lidé při reklamaci záruky spálí

Nejčastější výjimky a proč se lidé při reklamaci záruky spálí

I když papírově vypadá all-inclusive garance Hyundai opravdu štědře, s nadějemi opatrně. Záruka chrání proti vadám z výroby, nikoliv proti škodám způsobeným nehodou, nevhodným používáním nebo špatnou údržbou. Pokud například přeplníte kufr nebo taháte vozík těžší, než povoluje výrobce, můžete poškodit spojku, převodovku nebo nápravy – a reklamace bude zamítnuta. Taky pozor na neodborný tuning, instalace neoriginálních dílů (například čínská světla nebo jiné rádio), které mohou způsobit nefunkčnost elektriky i zamítnutí záruční opravy. Hyundai to má v podmínkách zapsané jasně: používání nehomologovaných dílů nebo zásahu neautorizovanou osobou ruší platnost záruky v dané oblasti.

Lidé se často naštvou, když přijedou se "záhadnou" závadou a servis zmíní příčinu v selhání údržby – chybí loni plánovaná výměna oleje nebo rozvodů. Je přitom jedno, jestli auto jezdilo málo, nebo nestál jen na dvorku, podmínky jsou jasné. Podrobnosti o údržbě najdete vždy v servisní knížce a návody jsou dnes už digitálně dostupné přímo od výrobce. Vyplatí se do nich pravidelně nahlížet, protože se parametry mohou měnit u jednotlivých modelových let, někdy i u modelových variant v rámci jednoho roku.

Další z častých omylů je spojený se samými "drobnostmi" – například když auto stojí delší dobu a uvnitř kabiny vznikne plíseň nebo myši poškodí kabeláž. Ani jedno není předmětem záručního krytí. Stejně záruka nekryje běžné kosmetické vady, škrábance, otlačené sedačky nebo znečištění interiéru. Opět platí jednoduché pravidlo: pokud problém nevznikl vadou materiálu nebo zpracování, nečekejte opravu zdarma.

Servisy jsou povinny uchovávat kompletní evidenci o předchozích zásazích do vozu, takže pokud auta mění častěji majitele a servisní historie někde "zneviditelní", může být pro nového majitele problém reklamaci prokázat. Zajímavostí je i možnost prodloužení záruky: Hyundai někdy nabízí akce na 7 let záruky, ale většinou je to doprovázeno povinností absolvovat všechny pravidelné prohlídky v autorizovaném servisu a platí pouze pro prvního majitele. Když chcete auto prodat, doporučuje se spolu s vozem předat i kompletní záznamy z údržby, ideálně v digitální podobě.

Tipy na konkrétní situace, kde lidé nejčastěji chybují:

  • Zanesený DPF filtr – jeho výměna nebo vyčištění není kryto, pokud k závadě dojde kvůli krátkým jízdám a zanedbané regeneraci.
  • Koroze – Hyundai uzná závadu pouze v místech, kde prorezavěl plech skrz (ne povrchová koroze), a pokud jste pravidelně absolvovali každoroční kontrolu.
  • Ztracený klíč nebo poškozená elektronika po mytí auta není důvodem pro záruční opravu, i když se jedná o drahý problém.
  • Při výměně čelního skla musí práci provádět autorizovaný servis, jinak může být ovlivněna funkce asistenčních systémů a na ně už ztrácíte záruku.

Takže nevěřte na zázraky – Hyundai poskytuje poměrně velkorysou záruku, ale má pevně stanovená pravidla hry.

Jak záruku u Hyundai využít na maximum a na co si dát pozor

Jak záruku u Hyundai využít na maximum a na co si dát pozor

Nakupovat Hyundai s jistotou pětileté záruky je fajn, ale dlouhodobá spokojenost závisí hlavně na tom, jak se o vůz staráte. Nejdůležitější zásadou je dodržovat plán údržby. Servisní prohlídky mají jasně dané intervaly (většinou po roce nebo 15 000 km – podle toho, co nastane dřív), konkrétní údaje najdete buď v palubní dokumentaci, nebo na online účtu vlastníka přímo u Hyundai. Spoustu lidí překvapí, že přeskočený jediný termín může v krajním případě znamenat ztrátu celého nároku na bezplatnou opravu u vážné závady.

Pokud vám někdo radí šetřit a dělat servis "u kamaráda garážisty", dvakrát měřte. Možná ušetříte dnes pár stovek, ale v případě závažné poruchy motoru nebo převodovky zůstanete bez opory – neautorizované opravy znamenají problém hlavně s elektronickými systémy, kde auta evidují všechny aktualizace a zásahy. Výrobně uznávaný servis navíc poskytuje protokol, který u sepsané reklamace funguje jako klíčová podpora. Pokud řešíte pojistnou událost a oprava nespadá do záručních podmínek (např. vandalismus nebo nehoda), stále můžete opravu kombinovat, ale servis musí situaci správně zadokumentovat.

Hyundai často nabízí zdarma rozšíření záruky, když prodloužíte pravidelný servis. Vyplatí se sledovat specializované akce – někdy jde o prodloužení na 7 let nebo o balíček slevových kuponů na příslušenství, pravidelnou kontrolu klimatizace zdarma apod. Pokud kupujete ojetinu, vždy chtějte doložit servisní historii. Rozumný prodejce vám řekne přesné datace servisů, ukáže původní faktury i digitální zápis v databázi Hyundai.

Dalším tipem je neváhat a při jakékoli závadě volat servis hned. Čím dřív problém oznámíte, tím větší je šance uznání pojistné události nebo záruční reklamace. Často při dlouhém odkládání drobné závady vznikne další škoda a reklamace je zamítnuta s tím, že auto už bylo v nevyhovujícím stavu delší dobu. Pokud se cestou něco rozbije a auto je pojízdné, vyfoťte závadu, napište poznámku – při reklamaci vám to výrazně pomůže.

Využít maximum ze záruky Hyundai znamená znát svá práva i povinnosti. Podmínky se řídí přesnou verzí vozidla a zemi uvedení do provozu. Chvilka strávená čtením podmínek a pravidelnou údržbou se bohatě vrátí. Výrobce totiž zárukou bojuje i proti pochybnostem o kvalitě – a zatímco to v minulosti byla slabá stránka, dnes je Hyundai jedním z lídrů na poli zákaznické péče o dlouhodobé majitele. Když dodržíte pravidla, nemáte se čeho bát – a jestli už auto prodáváte, dobrá servisní historie vám udělá lepší cenu na trhu.