Když vám na zrcátku visí stará samolepka z loňska a pořád ještě zvažujete, jestli to fakt risknete, tak vězte, že letos (2024) vám za propadlou STK hrozí mnohem víc než jen pokárání. Kolik vás může stát odvaha jezdit bez platné kontroly? A kde se vlastně dá nejlíp nachytat? Tahle otázka zajímá tisíce řidičů, hlavně proto, že stát v posledních letech celkem přitvrdil a samo sebou – policejní kontroly nejsou žádná rarita. Pokud jste se zrovna stali nedobrovolnými členy klubu ‚propadlá STK‘, je na čase zjistit, jak z toho ven a co opravdu riskujete.

Jak STK funguje a proč ji vlastně máme

Technická kontrola (zkráceně STK) je alfou a omegou legálního provozu auta na českých silnicích. Podle platné legislativy (zákon č. 56/2001 Sb. v aktuálním znění) prostě nesmíte jezdit autem, které nemá platnou STK. Smysl? Má vám i ostatním zajišťovat, že vaše auto není rozpadlý riskantní vrak, co ohrožuje provoz kolem. Kontrola probíhá každé dva roky u většiny osobních aut. U nových aut je první kontrola až po čtyřech letech, pak už taky každé dva roky. Pokud ale propásnete termín, zápis v dokladech a fialová samolepka na značce jasně říkají: pozor, něco tady nesedí.

Zajímavostí je, že STK tedy není jen formalita – průměrně se v roce 2023 neprošlo technickou více než 12 % osobních aut při první návštěvě. Nejčastější borel byl třeba špatný stav brzd, koroze nosných částí nebo problémy s emisemi. Statistiky Ministerstva dopravy dokazují, že i v roce 2024 roste počet kontrol, kde auta dostávají stopku kvůli naprosto základním závadám. A víte, že STK občas vyřadí ze silnic i novější vozy? Nejvíc propadáků bývá těsně po zimě, kdy cesty prověří tlumiče, brzdy i spodek auta.

Co se stane, když nemáte platnou STK

Tak jo, pojďme na to nejdůležitější: co vám hrozí, když s propadlou STK sednete do auta a vyrazíte na cesty? Představte si, že vás zastaví policejní hlídka – dnes už policie má elektronický přístup k údajům v Centrálním registru vozidel (CRV) a jestli je auto v systému neplatné, opravdu to zjistí během vteřiny při běžné silniční kontrole. A nejsou jen silniční kontroly. Kontroly dělají taky strážníci městských policií na parkovištích nebo automatizované kamerové systémy v některých městech.

Tabulka ukazuje aktuální pokuty a sankce za STK propadlou v roce 2024:

PřestupekVýše pokutyBodyDalší následky
Jízda bez platné STK0 – 2 000 Kč (blokově), až 5 000 Kč ve správním řízení0Možnost zadržení osvědčení o registraci vozidla (malý techničák)
Opakovaně nebo hrozící nebezpečíAž 10 000 Kč0Zákaz řízení, odtažení vozidla v případě nepojízdnosti

Pokud vás tedy chytí na místě, většinou to znamená blokovou pokutu, což je sice méně, ale stejně vás to bude mrzet. Policista vám zároveň může odebrat malý techničák a tím vám znemožnit pokračovat v jízdě. Máte tedy víc problémů než jen penalizaci.

Tím ale rizika nekončí. Nehoda v autě s propadlou STK je jiný level. Pojišťovna může odmítnout plnění, nebo vám ho výrazně zkrátit. V krajním případě dostanete nárok na pouhá procenta z jinak vyplacené částky. V praxi stačí, že k nehodě by vůbec nemuselo dojít, pokud by auto bylo technicky způsobilé – a už se to celé obrací proti vám.

Pokuty a reálné příběhy z Česka

Pokuty a reálné příběhy z Česka

Když se řekne pokuta, každý si představí maximálně dvě tisícovky. Jenže třeba v Ostravě v roce 2023 zabavila policie při kontrole více než 60 malých technických průkazů za jediný měsíc jen kvůli propadlé STK! V Praze se meziročně zvýšil počet pokutovaných aut o téměř 10 %. Policie občas nechává auto stát na místě nebo rovnou přivolá odtahovku, když zjistí, že technický stav je úplně mimo standardy.

Známý případ z Plzně: řidič, který jezdil čtyři měsíce bez STK, se chytil do pasti, kdy mu po drobné nehodě pojišťovna odmítla proplatit škodu. Proč? Kontrola zjistila, že stav brzd měl přímou souvislost s nehodou. Zní to hrozně, ale v praxi se podobné zkušenosti stávají každý měsíc. Hodně lidí pokuty zlehčuje, ale realita je často tvrdší než jen jednorázová útrata.

Další věc: Někde jsou kamery napojené přímo na databázi a podle značek aut hlásí městské policii, že auto má něco prošlého. To znamená, že i parkování s propadlou STK v centru vám může přinést lísteček za oknem.

Jak na STK nezapomenout a vyhnout se problémům

Když už jste u toho, vyplatí se plánovat termíny STK. Přes 25 % lidí podle průzkumu auto-moto portálu v ČR zapomene na STK, protože nemají žádný systém. Spoléhat na paměť nestačí. Super pomocník je poznámka do telefonu nebo kalendář. Moderní auta už dokonce sama hlásí blížící se konec STK (nebo emisí) v palubním infotainmentu. Existují i mobilní aplikace, kde stačí zadat VIN auta a připomenutí přijde samo. Některé STK stanice navíc zákazníkům zasílají e-maily nebo SMS. Není ale automatické, že vám někdo připomene termín. Pokud neřeknete přímo při návštěvě STK, že si přejete být kontaktováni, nikdo vás automaticky neupozorní.

Super tip: Pokud kupujete ojeté auto, hned v kupní smlouvě řešte termín další STK – spousta lidí si všimne až po registraci, že na další kontrolu má už jen pár týdnů. U dovozových aut z ciziny je navíc schvalovací STK nutná pro přihlášení v ČR. A nezapomeňte ani na emise – ve většině případů musíte absolvovat oba testy v jednom, jinak vám STK neuznají.

Co dělat, když už máte STK propadlou

Co dělat, když už máte STK propadlou

Nejste v tom sami. Policie řeší ročně tisíce podobných případů. Pokud vám propadl termín o pár dnů, nejdůležitější je nereptat a domluvit se co nejdřív s nejbližší stanicí. Většinou se na STK dostanete i v kratším termínu, ale po období pandemie (2020–2021) zůstaly některé stanice zahlcené a bez objednání se nikam nedostanete. Autoři diskusí na auto-moto fórech doporučují: k STK jezděte s prázdným kufrem, plnou nádrží a ideálně po menším servisu (alespoň brzdy, světla a kapaliny). Zapomeňte na jakékoliv tuningové úpravy, světla a další kosmetiku, která by mohla být důvodem k neprojetí.

Dávka extra informací: STK lze absolvovat kdekoli v ČR, nemusíte do místa bydliště nebo původní registrace auta. Pokud jezdíte na LPG či CNG, musíte navíc pravidelně řešit revizi plynového zařízení – a na tu STK neslyší, pokud nemáte aktuální značku. V extrémním případě, pokud opravdu nemůžete jet po vlastní ose (auto nepojízdné), většina STK umožní přistavit auto na odtahovce. Každý další měsíc bez STK zvyšuje šanci nejen na pokutu, ale i na jiné trable – dražší opravu, komplikace při prodeji auta a hlavně vyšší riziko problémů s pojišťovnou.

Tip na závěr: Pokud potřebujete auto používat nutně každý den a nedaří se vám ihned objednat na STK, většina menších autoservisů nabízí službu ‚příprava na STK s vyřízením kontroly‘ – auto opraví i přistaví rovnou na kontrolu, někdy i ve stejný den (za příplatek samozřejmě).