Spousta řidičů si myslí, že všechny SUV žerou jako tank. Jenže když kouknete na Hyundai Tucson, zjistíte, že tahle představa dostává povážlivé trhliny. Velký, robustní vůz, který zvládne rodinný život, výlety za město i každodenní zácpy — a přitom vás nesežere na palivu? To zní sice skoro až podezřele, ale Tucson fakt dokazuje, že spotřeba SUV se dá udržet v rozumných mezích. Jenže co vám papírově slíbí výrobce, to v praxi bývá úplně jinak. Tahle otázka trápí lidi často víc než výkon nebo výbava. Kolik opravdu žere Hyundai Tucson na sto kilometrů, když s ním jezdíte normálně, v létě s klimatizací i v zimě, když zamrzne přední sklo?
Reálné spotřeby Hyundai Tucson podle verzí
Oficiální tabulky udávají něco kolem 5,5 až 8 litrů na sto, v závislosti na motorizaci. Realita je ale, jak to u aut bývá, často jinde. Benzínová 1.6 T-GDI (110 kW) podle zkušeností většiny řidičů v Česku žere mezi 7 a 8 litry na sto, pokud jezdíte hlavně po městě nebo ve zhoršených podmínkách. Když vyrazíte na dálnici stotřicítkou do Brna a vítr fouká blbě, počítejte klidně i s devíti. Mírnější jízda po okreskách a klid na plynu srazí spotřebu k šesti litrům. Kdo má Tucson hybrid (1.6 T-GDI Hybrid 169 kW), ten se v praxi může pohybovat dokonce mezi 5 až 6 litry ve smíšeném provozu. Na krátké jízdy po městě umí hybrid výsledek vylepšit skoro až kouzelnicky, protože elektřina pomáhá ve špičkách — výrobce tu slibuje dokonce hodnoty ve stylu 5,5 l/100 km. Jenže někdy musíte brát čísla s rezervou: v zimě, když jede topení a přechody na benzín jsou častější, spotřeba klidně vyskočí o půl až litr nahoru.
Všichni taky pořád řeší diesel — Tucson s naftovou 1.6 CRDi je dnes už trochu rarita, protože poptávka po naftě jede strmě dolů, ale pořád je to typ auta, který se nezalekne dlouhých dálnic nebo rodinné dovolené do Chorvatska. Tady se reálné hodnoty pohybují okolo 6 litrů na sto, někdo v lehké noze stáhne i pod pět. Pro zajímavost mrkněte na srovnání spotřeb v tabulce podle zkušeností řidičů za období 2023–2024:
Motorizace | Pohon | Převodovka | Spotřeba dle WLTP (l/100 km) | Průměr dle majitelů (l/100 km) |
---|---|---|---|---|
1.6 T-GDI 110 kW | 4x2 | Manuál | 6,6 | 7,2 |
1.6 T-GDI 110 kW | 4x4 | Automat | 7,2 | 8,0 |
1.6 T-GDI Hybrid | 4x2 | Automat | 5,6 | 5,9 |
1.6 CRDi 100 kW | 4x2 | Manuál | 5,5 | 6,0 |
Plug-in Hybrid 1.6 T-GDI | 4x4 | Automat | 1,4 | 2,2–2,8* |
*U plug-in hybridů je spotřeba extrémně závislá na míře dobíjení a délce trasy. Pokud jezdíte jen do práce a zpátky a dobíjíte doma, můžete tankovat benzín jednou za měsíc. Naopak dlouhé trasy znamenají provoz čistě na benzín a číslo letí nahoru.
Asi nejvíc vás bude zajímat kombinovaná spotřeba v běžném provozu bez šaškování s hypermilingem. Data z mobilních aplikací (například Spritmonitor) potvrzují, že spotřeba Hyundai Tucson v reálném světě odpovídá průměru SUV této třídy, někdy je dokonce o fous lepší. Právě hybridní varianta má docela fajn poměr výkonu a úspor, i když musíte počítat s tím, že když budete dávat plný plyn, čísla budou stoupat stejně jako u klasického benzínu.

Co ovlivní spotřebu Tucsonu nejvíc? Praktické tipy
Není žádné šokující tajemství, že pokud jezdíte agresivně, Tucson vám klidně sežere mnohem víc než je průměr. Ale co dalšího může spotřebu vystřelit nebo podržet na uzdě?
- Klimatizace a topení: Zima, horko – spotřeba roste. Jen běžící klimatizace zvládne přidat půl litru navíc na sto.
- Přetížené auto: Když narvete kufr až po střechu nebo vozíte nosič s koly, aerodynamika jde do háje a spotřeba letí vzhůru.
- Pneumatiky a tlak: Podhuštěné gumy? Spotřeba o 0,2 až 0,5 l vyšší hned.
- Jízdní režim: Tucson má volič, kde lze přehodit mezi ECO, Normal a Sport. Je to víc, než se zdá. Pokud vozíte děti, držte se ECO režimu a spotřeba půjde dolů o půl litru.
- Typ převodovky: Automatické DCT převodovky sice šlapou hladce, ale kdo má radši manuál, často ušetří na palivu. Testy rozdíl viditelně ukazují, hlavně v městských kolonách.
- Denní trasy: Kdo jezdí krátké vzdálenosti a často startuje studené auto, má smůlu. Moderní motory vyžadují zahřátí a první kilometry jsou tím pádem hóódně nenasytné.
- Kvalita paliva: Laciný benzín bez aditiv = vyšší spotřeba a vyšší šance, že motor občas ztrácí výkon.
Věc, na kterou zapomíná kdekdo: Tucson má dobře fungující start-stop systém, ale když ho vypnete (například ve špičce), můžete si zvednout spotřebu klidně o 10 % . Některé zimní dny systém vůbec neaktivuje kvůli baterii — když se vám zdá, že tankujete častěji, někdy stačí systém nechat dělat jeho práci.
Pokud zvažujete plug-in hybrid, připravte se na to, že dobíjení ze zásuvky doma dává absolutní smysl jen tehdy, když máte každý den možnost nabíjet. Jinak se plug-in hybrid chová vlastně stejně jako běžný hybrid a úspora se vytrácí. Realisticky v praxi většina majitelů dobíjí třikrát týdně a dostává kombinovanou spotřebu kolem 2,5 litrů — pokud ale nenabíjí vůbec, skočí klidně k 7 litrům na sto.
Že skutečná spotřeba je o podmínkách, potvrdila i anketa v komunitě majitelů na Facebooku v červnu 2024. Nejnižší reportovaný údaj: 4,7 l/100 km (důchodce, ročně max 6 000 km, samé okresky), nejvyšší: 9,6 l/100 km (mladý táta, denní dojíždění po D1, plné auto věcí, jízda svižná).

Srovnání s konkurencí a pár nečekaných “vychytávek”
Proč tolik lidí pokukuje po Tucsonu, když je na trhu tolik podobných SUV? Spotřeba samozřejmě není jediným argumentem, ale když ji posadíte vedle konkurence, budete překvapení. Například Toyota RAV4 Hybrid má srovnatelnou spotřebu, ovšem Tucson má příjemně tichý chod motorů i v zátěži, což ocení hlavně nervák v pražských kolonách. Mazda CX-5 s benzínovou dvoulitrovou atmosférickou motorizací je v běžném provozu žíznivější – málokdo se udrží pod 8 litry. Volkswagen Tiguan s dieselem je podobný jako Tucson, ale hybridní verzi momentálně nemá. Kia Sportage je technicky příbuzná a spotřeby jsou skoro jako přes kopírák – rozdíl dělá výbava a konkrétní styl řidiče.
Jedna věc, kterou se Hyundai docela chlubí, je adaptivní tempomat s jazykem čtení dopravních značek. Největší magie spočívá v tom, že auto dokáže během jízdy upravit rychlost podle terénu a typu silnice – spotřeba se tím ve výsledku fakt snižuje. Pokud rádi necháváte auto, aby „myslelo za vás“, můžete v dlouhých dálničních stoupáních ušetřit palivo právě díky adaptivním systémům. Co mi přišlo zajímavé — některé verze Tucsonu nabízí možnost aktualizovat software řídící jednotky přes mobilní aplikaci a tím pádem optimalizovat spotřebu podle toho, jak auto jezdí majitel. Není to sci-fi: pár desítek majitelů tvrdilo, že po softwarovém updatu v servisu se jim spotřeba snížila v průměru o 0,3 litru.
Ještě k úspornosti: pravidelné aktualizace navigace v Tucsonu dokážou hledat efektivnější trasy — a někdy vám ušetří zbytečnou objížďku i nervy strávené zácpou. Pokud máte rádi aplikace, zkuste sledovat spotřebu přes Hyundai Bluelink nebo si vést statistický deník v mobilu. Spoustě lidí to pomůže si uvědomit, kdy zbytečně drží auto ve zbytečně vysokých otáčkách nebo kdy by stačilo pustit ECO režim.
Nakonec je jasné, že Tucson sice nikdy nebude jezdit za tři litry jako Fabia, ale nabízí na své poměry opravdu velmi slušnou efektivitu. Ať už se rozhodnete pro benzín, hybrid, nebo plug-in, klíčem ke spokojenosti je sledovat vlastní styl jízdy a využívat všechny triky, které auto nabízí. Tím pádem můžete ušetřit i tisícovky ročně a zároveň neškrtit radost z jízdy — a o tom přece auto v první řadě je.
Napsat komentář