Když jsem minulé léto slyšel u kávy hustou historku kámoše, že během zimních výprodejů ušetřil za nové auto přes sto tisíc oproti katalogové ceně, málem jsem upustil lžičku do hrnku. Tolik peněz? Šílenství. Ale proč zrovna zimní slevy? Funguje to vážně na českém trhu? A co ty povídačky, že před prázdninami ceny taky skvěle padají? Jestli vám v hlavě pobíhá stejný zmatek jako mně, nasypte si do kafe cukr, začínáme rozplétat, kdy máte při koupi auta největší šanci výrazně ušetřit.

Sezónní slevy: Kdy u dealerů rostou šance na výrazné úspory?

Když se podíváte na kalendář a prolistujete staré prospekty nebo články v auto-moto magazínech, začnete vnímat jistý vzorec. Hned několik let po sobě totiž během zimních měsíců – hlavně leden až březen – přichází velké značky s akcemi, které mají jediný cíl: vyprázdnit skladové zásoby před příjezdem nových modelů. Ať už to byla Škoda, Hyundai nebo Ford, skoro vždy se v lednu nebo únoru žhavily tiskárny na různé plakáty a letáky s obřími nápisy „Zimní výprodej“ nebo „Modely roku ve slevě!“

Podle Asociace dovozců automobilů klesaly ceny skladových vozů v lednu 2023 v průměru o 8-14 % pod doporučenou cenu. Některé všem dobře známé značky dávaly u vybraných modelů slevy až 18 %. Právě teď, kdy automobilky tlačí na čísla uzávěrky účetních let, chtějí se zbavit neprodaných starších modelů, nebo prostě potřebují uvolnit místo pro novinky. Takže čím víc se blíží březen a nová modelová vlna, tím větší šance na pořádnou akci. Zkrátka pravda, co platila před dvaceti lety, platí i dnes: v únoru a březnu je u dealerů největší ochota ke slevám.

Nesmíme ale zapomínat ani na období letní okurkové sezóny. Červen a červenec tradičně znamenají nižší zájem – rodiny si řeší dovolené, nikomu se nechce řešit papírování a velké investice. Prodejci, kteří mají sklady plné vozů, proto často přicházejí s „prázdninovými“ akcemi, aby motivovali nákup aut před koncem prázdnin. Často bývá slevová sezóna i na podzim (září–listopad), hlavně když se blíží další změny modelových řad nebo emisních norem.

Takže: zima, léto, podzim – v každém z těchto období můžete narazit na nečekaně výhodné nabídky. To potvrzuje i expert Martin Vaculík, kterého jsem jednou zaslechl na vlnách Radiožurnálu:

„Kdo chce lovit největší slevy, ať čeká na závěr modelového roku nebo na přelom kvartálů. Tehdy mají prodejci tlak splnit plány a nabízejí nejzajímavější akce.“

Vhodná strategie? Sledujte nabídky na konci kvartálů (březen, červen, září, prosinec) – právě tehdy totiž obchodníci potřebují plnit své plány nejvíc.

ObdobíPrůměrná sleva (%)Důvod akce
Leden–březen8–14Výprodej skladových vozů
Červen–červenec5–10Letní útlum zájmu
Září–listopad7–12Příchod nových modelů, úpravy emisních norem

Automobilky, které tradičně slevují nejvíc

Některé značky si na masivních akcích a bonusech zakládají víc než jiné. Rozhodující je nejen globální strategie značky, ale i aktuální situace v Česku. Kdo je tedy v slevových akcích dlouhodobě štědrý?

  • Škoda – Domácí favorit nikdy nezůstává pozadu, pověstné jsou zejména zimní akce na modely Fabia, Octavia nebo Karoq. Výhody často kombinují s financováním či pojištěním zdarma.
  • Hyundai – Tato automobilka patří v posledních letech mezi skutečné přeborníky ve slevách na skladovky. Loni nabízela Tucson za cenu hluboko pod hranicí konkurence. Akce šlapou hlavně na předváděcí vozy.
  • Ford – Po dvou slabších letech se Ford minulý rok vytáhnul s obrovskou slevou na Focusy a Transity. Často kombinují s dárky typu prodloužená záruka.
  • Renault či Opel – Řada akcí typicky zaměřená na starší nebo dojíždějící modely, které je potřeba rychle vyprodat. U těchto značek se vyplatí být připraven a hlídat webové akce, protože někdy trvají jen pár týdnů.

Každá značka ale využívá trochu jinou strategii. Některé sází na přímé slevy, jiné na bohatou výbavu zdarma, další nabídnou výhodné financování nebo bonus za staré auto na protiúčet. Tady se vyplatí hrát na všechny fronty a při jednání si vyžádat maximum benefitů. Pamatuju si, jak jeden známý smlouval v salonu u Opelu a vyjednal nejen nižší cenu, ale i originální zimáky zdarma a plnou nádrž.

Pokud chcete trefit opravdu TOP akci, sledujte přímo webové stránky výrobců a velkých dealerů nebo si nastavte hlídání nabídek na srovnávačích aut (například Sauto, TipCars). Tady se nevyplatí otálet – špičkové slevy zmizí někdy během hodin.

Chytré tipy a triky, jak si vyjednat ještě větší slevu

Chytré tipy a triky, jak si vyjednat ještě větší slevu

Nakupování auta není jako brát pečivo v supermarketu. Vlastně je to dost adrenalinová disciplína. Jenže když víte, na co si dát pozor a jak s prodejci jednat, klidně ušetříte desetitisíce navíc. Řeknu vám pár triků, co fungovaly v rodině nebo mezi kamarády.

  • Buďte připravení odcházet. Když prodavač vidí, že jste rozhodnutí a klidně jdete o dům dál, je překvapivě ochotný slevit.
  • Využijte konec kvartálu. Známe to, plnění plánu je pro prodejce svatý grál. Poslední pátek v březnu, červnu, září a prosinci je malý svátek slev a bonusů, protože obchodníci potřebují uzavřít více smluv.
  • Srovnávejte s internetem. Mějte u sebe nabídky z TipCars nebo od konkurence, argumentujte cenami, nebojte se ukázat konkrétní inzerát. Mě to naposled pomohlo dostat slevu na SUV o 15 tisíc nižší, než viselo v salonu.
  • Nespěchejte s podpisem. I když vám v salonu tvrdí, že akce „končí dneska“, často jde o trik. Dejme si klidně noc na rozmyšlení a uvidíte, že se ochota ke slevám ještě zvýší.
  • Pokud prodáváte staré auto, jděte na protiúčet. Dealer většinou přihodí další tisíce k dobru, aby získal váš vůz.
  • Nebojte se zkusit balík služeb zdarma: zimní gumy, povinné ručení, asistenční službu nebo i koberečky. Nemusíte se bát říct si skoro o cokoliv – maximálně vám řeknou ne.

A ještě tip pro ty, koho zajímá ojeté auto: I tady platí sezónnost. Největší vlna ojetin se nabízí po zimě, kdy se do salonů vrací předváděcí vozy a končí operativní leasingy. Kvalitní ojetinu se zárukou ulovíte nejčastěji v dubnu až červnu.

Speciální akce, státní pobídky a dotace

Poslední dobou hodně lidí řeší nejen klasické slevy, ale i různé státní pobídky a dotace, hlavně když přemýšlí o koupi elektromobilu nebo hybridu. Tady je ale lepší sledovat konkrétní programy a akce, které se mění skoro každý rok.

Například v roce 2024 spustilo Ministerstvo průmyslu a obchodu dotaci pro živnostníky a firmy, kteří kupovali elektromobily – na jeden vůz jste mohli dostat až 200 000 Kč. Pro soukromé osoby sice zatím tak vysoké bonusy nejsou, ale některé značky nabízejí výrobní akce, kde elektrická auta prodávají s extra zvýhodněním. Týká se to hlavně skladových vozů a předváděček, které chtějí rychle dostat z výlohy.

Jednou z cest k úspoře je také využití firemních akcí i pro soukromníky – některé dealerské domy totiž v posledních měsících spustily veřejné „fleetové“ nabídky. Ten, kdo si všimne, ušetří další desítky tisíc.

Sledujte také změny v poplatcích a daních. DPH u některých kategorií aut se v roce 2025 mění, což může u vybraných modelů znamenat další slevu v řádu jednotek procent. Vyplatí se hlídat i vývoj kurzu koruny a euro, protože při nákupu auta na objednávku z Německa nebo Polska můžete na měnových pohybech ušetřit slušné peníze. Ja známý kolega, který před dvěma lety koupil VW Passat z Německa o 60 tisíc levněji jen díky tomu, že to načasoval na slabší euro.

Nesmíme zapomenout ani na mimořádné případy – pokud přijde nová emisní legislativa nebo se rapidně sníží poptávka (například vlivem krize), prodejci zlevňují i mimo obvyklá období. Sledujte zpravodajské weby a buďte rychlí – speciální akce někdy trvají jen dny.

Na co si dát pozor, když vás lákají „mega slevy“

Na co si dát pozor, když vás lákají „mega slevy“

Ať už si vyberete jakoukoliv značku, slevu nebo roční období, buďte vždycky nohama na zemi. Některé akce a slevy nejsou tak výhodné, jak vypadají na první pohled. Určitě si důkladně zkontrolujte, co je zahrnuté v ceně a co musíte doplatit zvlášť.

Narazit můžete třeba na „slevu“ na základní model, ale s minimální výbavou. Když si auto dopočítáte se všemi potřebnými věcmi (klimatizace, bezpečnostní systémy, navigace), často se vyhoupnete cenou téměř zpět na původní hladinu. Jinou fintou je uvádění slevy „až“, ale reálně na ni dosáhne asi tak každý dvacátý zákazník – zpravidla musíte kombinovat jisté financování, pojištění nebo protiúčet.

Nezapomeňte projít i obchodní podmínky. Někdy je auto skladem, jindy čekáte kvůli slevě na dodání dvě stě dní. U skladových vozů berte v úvahu datum výroby – model s delší dobou na skladě sice stojí méně, ale může mít starší technologické vybavení nebo chybějící novinky (například nové asistentní systémy).

A ještě osobní poznámka: Ve slevové vášni nezapomínejte na poctivou kontrolu auta i prodejce. Referencemi na internetu, osobní zkušeností nebo přímým dotazem si ověřte, s kým obchodujete. Jeden můj známý narazil u menšího dealera na vůz s neaktuální servisní knížkou, což pak řešil měsíce.

Pokud tedy toužíte po nové káře za co nejlepší prachy, mějte oči otevřené, sledujte trh, buďte připravení jít do akce ve správný čas a hlavně si nenechte prodat „výhodu“ za každou cenu. A pokud byste někdy potkali mého psa Maxe, ten by doporučil koupit auto jedině v zimě – v létě se podle něj špatně leží v kufru.