Vyrazíš v neděli ráno na vyjížďku a hned po nastartování tě vítá kontrolka oleje. Kolik tě vlastně bude výměna stát? A proč je rozdíl mezi servisem na rohu a autorizákem někdy až komicky propastný? Starost o výměnu oleje a filtrů není jen úkon, který mechanik odklepne v desetiminutovce. Ovlivňuje životnost motoru, spotřebu i pohodu za volantem. Zároveň je ale plná děr na peníze a zbytečných chyb, které dělá kde kdo. Na ceny se pojďme podívat bez růžových brýlí – a jasně si projít nejdůležitější fakta a triky.
Jak často a proč měnit olej a filtry v autě
Řidiči na tohle mají často svůj vlastní směr – někdo mění podle manuálu, jiný až když už slyší na motoru „zvuk hřebíku v láhvi“. Pravda je, že moderní motory jsou citlivější a nesnesou lajdáctví tak, jako staré diesely, co snesly kdeco. Benzinové motory běžně potřebují novou dávku oleje každý rok nebo po 10–15 tisících kilometrech. Turbodiesely a auta s menšími motory klidně i dřív, hlavně pokud jsouzdrojem hlavně na krátké vzdálenosti.
Viděl jsem i „exoty“, co dojeli olej na černou kaši, protože prý byl pořád „čistý“. Olej se ale kazí nejen špínou, ale i vlhkostí, kontaminací benzínem nebo dieselem, a stářím. Totéž platí pro filtry – vzduchový chrání vnitřnosti před prachem a pylovými částicemi, olejový zase zabraňuje, aby špína v oleji jezdila dokola motorem. Když filtr šetříš, šetříš špatně. Špinavý olej nebo ucpané filtry můžou motor zničit násobně rychleji, než by sis myslel – a fakt tě to rychle dostane do mínusu.
Jestli máš auto v záruce, sleduj hlavně pokyny výrobce, jinak by tě mohlo nemile překvapit, že ti výrobce zadarmo neproplatí vážnou opravu. Moderní palubní systémy dnes dokážou upozornit i na kvalitu oleje nebo zanesení filtru, hlavně u německých aut vyšší třídy – ignorovat hlášky se nevyplácí.
Jak se počítá cena výměny oleje a filtrů
Takže, z čeho se faktura skládá? Zaplatíš vždy za materiál a práci. Oleje máme dnes celou paletu: základní minerální, polosytnetické a syntetické. Rozdíl v ceně je často ultra výrazný – litr plné syntetiky pro německé auto může stát i 500 Kč, kdežto pro starou Felicii naliješ třeba minerální za dvě stovky. Průměrné osobní auto vezme 3,5–5 litrů oleje, dražší vozy i více. Filtr se běžně pohybuje mezi 150 a 700 korunami, podle značky a auta. Pozor na některé prémiové značky, kde filtr s originálním číslem může stát přes tisícovku.
Za práci nabídnou servisy sazbu za hodinu – obvyklé ceny v Česku se letos pohybují kolem 500 až 1300 korun za hodinu. Malé servisy často nacení „paušál za výměnu“ – většinou 300–800 korun. Autorizované servisy si řeknou klidně o desítky procent víc, suma se může vyšplhat až kolem 2500 korun za kompletní servis včetně materiálu (olej + filtr + práce).
Jde to udělat i levněji? Pokud máš šikovné ruce a dílenské znalosti, zvládneš to svépomocí za cenu materiálu. Potřebuješ ale správné nářadí, zvedák, ruce namazaný odvahu a znalost, jak na ekologickou likvidaci starého oleje. Za chyby si v lepším případě zaplatíš hodinu navíc v servisu, v horším přijde větší malér.

Rozdíly v cenách mezi autoservisy a autorizovanými dílnami
Přijedeš do malého servisu u pumpy a platíš polovinu proti značkovému dealerovi – to není nešvar, ale holý fakt. Značkové servisy mají povinné ceny, větší odpovědnost (a často lepší dokumentaci pro auto v záruce), ale platíš i za administrativu, značku na haldě i vyšší DPH. U volných garážistů je sice práce levnější, ale šetří třeba na kvalitě filtrů nebo použitého oleje. V tomto ohledu je dobré vzít s sebou do servisu vlastní olej, pokud dodržuješ specifikace výrobce. Vyzkoušený trik: nech si vystavit fakturu na svůj materiál, ať máš doklad pro případ reklamace.
Platit víc za výměnu v autorizáku někdy znamená lepší záruku, lepší garanci, že všechno proběhne jak má, a pod kontrolou značky. Pokud ale jezdíš s autem starým deset let a nemáš ambici auto prodávat za vysokou cenu, je často lepší varianta kvalitní neznačkový servis. V Brně i okolí je spousta menších dílen, kde ti rádi vše vysvětlí, ukážou použitý olej a filtr a nevodí tě za nos s fakturací. Jen se vyplatí projít si recenze a zkušenosti ostatních řidičů. U oblíbených značek typu Škoda, Ford nebo Mazda nebývá problém, u exotů jako Jaguar nebo Tesla je výběr servisu zásadní.
Ještě tip – ne každý levný servis je nutně špatný. V menších městech může být mechanik s 20letou praxí lepší než kluk, co se točí u počítače v obřím showroomu. Záleží na referencích. A neboj se ptát na záruku práce i použitých dílů. Dozvíš se tím často víc než na webu servisu.
Na co si dát při výměně oleje pozor a časté chyby řidičů
Nejhorší, co můžeš udělat, je nechat výměnu „poslednímu“ – tedy až auto začne divně znít, nebo když ti to připomene servisní knížka při STK. Dlouhé intervaly bez výměny ničí pístní kroužky, turbodmychadla i těsnění motoru. Zaznamenal jsem případy, kdy záměnou nevhodného oleje došlo až k zadření motoru – hlavně u motorů s filtrem pevných částic nebo s novými hybridními technologiemi.
Chyby se dělají i při nakupování levných neoriginálních filtrů z pochybných zdrojů. Ty se můžou zanést během týdne, nebo se dokonce uvolní a nasají špínu zpět do motoru. Litr nekvalitního oleje, co nesplňuje parametry výrobců, ti taky ušetří stovky – a sežere motor daleko dřív, než by měl.
Správný interval výměny je základ. Sleduj, jestli tvůj vůz má’senzor kvality oleje‘, to umí spousta aut koncernu VW, BMW nebo Mercedes – napoví dřív, než by se ti na stole objevila faktura v řádu deseti tisíc.
- Neseriózní servisy můžou šidit na množství i kvalitě nalitého oleje. Pokud olej kupuješ sám, vezmi si raději o půl litru víc. Zeptá-li se tě mechanik, kolik máš nalít, vždy řekni podle technického průkazu, ať nevyleje počítané množství „od oka“.
- Při výměně filtru požádej o předvedení starého kusu. Často jde poznat, jestli byl měněný pravidelně, nebo ne. U vzduchového filtru poznáš zabarvení a zápach – pokud smrdí či je totálně černý, máš jasno, že byl zanedbaný.
- Po výměně vždy sleduj, jestli olejová kontrolka nezůstala rozsvícená – a pokud ano, ihned do servisu. Nevěř na zázraky, kdy auto „samo opraví chybu“.
- Někteří mazáci doporučují výměnu i palivového filtru aspoň jednou za dva roky, hlavně u naftových aut. Výměna filtrů je často podceňovaná, přitom cenově to není extrém – pohybuje se v řádu stokorun.
- Likvidace starého oleje patří mezi povinnosti servisu – pokud olej měníš sám, doneste starý olej na sběrný dvůr nebo do ekodvorů měst, nikam jinam!
Výměna oleje, filtrů a běžný servis jsou základem zdravého auta, na který každý kašle, dokud se motor neozve. Skutečná cena není jen v korunách. Zaplatíš časem, starostmi i tím, že si auto můžeš opravdu užít bez strachu, kdy odejde něco vážného. Zadření motoru, vynechání výměny, šetření na filtraci se projeví vždycky až tehdy, kdy už je pozdě. Lepší je dát tomu hodinu navíc a pár korun za dobrou práci, než řešit autovrak po pár letech. Tak na to vždy mysli, až tě napadne šetřit na nesprávném místě.
Napsat komentář