Hyundai je v Česku skoro jako Škoda – vidíš ho v ulicích pořád. Ale kdo vlastně tahle auta řídí? Není to žádné auto pro „vyvolenou“ skupinu, fakt ne. Z průzkumů dTestu a statistik ČSOB vychází, že Hyundai si pořizují hlavně lidi, kteří chtějí spolehlivost bez zbytečných výstřelků a rádi dostanou slušný poměr ceny a výbavy. Nejčastěji jde o chlapy mezi 35 a 55 lety, ale čím dál víc je berou i ženy a mladí.

Při pohledu na silnice jasně vede i30, která je skoro domácí klasikou. Tucson ale rychle stahuje náskok, hlavně díky praktickému kufru a stylu SUV. Hodně lidí do Hyundai jde po zkušenosti s půjčovnami nebo jako druhé auto do rodiny, protože servis nestojí majlant a díly nejsou problém.

Když si kamarád pořídil i20ku jako první auto, tak jsem mu řekl – nemusíš se bát nechat stát u supermarketu, ostravská zima jí nic neudělá a když si to dítě na parkovišti oťukne, v servisu tě nesedřou z kůže. Pro pracující rodiče je to taky jistota – prostě auto, do kterého nemusíš po nocích něco doladit a můžeš vést děti na kroužky, jako moje Sabina jezdí na tenis.

Hyundai u nás: Kdo sedá za volant

Když se podíváš na silnice, Hyundai už vážně není jen auto pro ty, kdo počítají každou korunu. V posledních letech u nás sáhla po korejských autech třeba čtvrtina všech nových zákazníků na trhu mimo domácí značky. Nejsou to jen rodiny, ale i firmy, taxikáři a mladí lidi. Jinými slovy, je to univerzální auto do života.

Podle aktuálních dat SDA z roku 2024 patří Hyundai dlouhodobě do top trojky nejprodávanějších značek u nás. Třeba loni bylo zaregistrováno přes 23 000 nových modelů. Největší zájem je o menší vozy do města, ale v poslední době roste i obliba SUV a hybridů. Tohle mluví jasně – Češi se nebojí sáhnout po modernější technice, když dává smysl v peněžence i v běžným provozu.

ModelTypický majitelPodíl žen
i3030–50 let, rodiny nebo mladí páry42%
Tucson35+, hlavně rodiče39%
Ioniq (elektro)30–55 let, manažeři, pracující na home office28%

Za zajímavý stojí, že podle Fleet News sahají po Hyundai také firmy, které chtějí levný provoz a dlouhou záruku. Franta z fleetového oddělení jednoho většího distributora mi kdysi říkal:

„Na Hyundai máme minimum reklamací. Ta pětiletá záruka bez limitu kilometrů je prostě jistota pro šéfa i pro řidiče.“

Zajímavost? Skoro 6 z 10 majitelů Hyundai u nás auto během pěti let nemění, což je víc než u některých evropských značek. Takže když něco funguje, lidi nemají důvod rychle měnit.

Věk a profily typických majitelů

Možná tě překvapí, že Hyundai v Česku nepatří jen „starým pánům v klobouku“. Poslední průzkum SDA a registrací ukazuje, že průměrný věk majitele je zhruba 45 let. Tahle auta si vybírají jak rodiny, tak čerství řidiči a i lidi po padesátce, kteří chtějí klid od oprav a starostí.

V níže uvedené tabulce najdeš rozložení věku mezi hlavní skupiny majitelů Hyundai podle údajů z roku 2023:

Věková skupinaPodíl majitelů (%)
18–29 let12
30–44 let31
45–59 let41
60+ let16

Pokud se ptáš, jaký mají tito lidi styl života, tak hlavní jsou dvě skupiny. První skupinu tvoří rodiny. Hledají bezpečné auto s velkým kufrem a patří sem často i ti, co bydlí za městem a potřebují jezdit denně do práce. Druhá skupina jsou lidé, kteří chtějí hlavně spolehlivost a pohodlí – ať už podnikatelé, nebo někdo, kdo už má složenou hypotéku a nechce řešit každou drobnost na starém autě.

  • Mladší řidiči často volí modely i20 nebo i30 v základní výbavě.
  • Rodiny jdou spíš do Tucsonu nebo Santa Fe kvůli prostoru.
  • Starší si cení hlavně pohodlného podvozku a jednoduché techniky.

Zajímavý je taky fakt, že v Praze a Brně najdeš víc mladších majitelů, naopak na severu Čech nebo na Ostravsku patří Hyundai ke klasice „pro rodinu i na řemeslo“.

Celkově mají majitelé Hyundai společnou jednu věc: chtějí klid, minimum zbytečných starostí a auto, co jim bez řečí slouží. Často jde o lidi, co už něco zažili s jinými značkami a teď hledají spolehlivou jistotu.

Nejlepší modely a proč je lidi berou

Když se řekne Hyundai, většině Čechů najede v hlavě hlavně i30. Proč? Protože prostě funguje bez zádrhelů. Uživatelé chválí nízkou spotřebu (reálně kolem 6 litrů v benzínu), pohodlné sedačky a solidní kufr. Pro rodiny je navrch k mání kombík i hatchback. Navíc v porovnání s konkurencí Škoda Octavia nebo Ford Focus, i30 novější generace boduje nižší cenou za servis. Není divu, že je v žebříčcích prodejnosti dlouhodobě na bedně.

Druhé místo často obsazuje Tucson. Tohle SUV zvládne naložit půlku nákupu z IKEA a ještě pojede pohodlně i v zimě zasněženým parkem. Hodně táta od rodiny se chlubí lepším posezem za volantem a pak taky povedenou výbavou, kde už v základu najdeš USB porty, automatickou klimatizaci nebo asistent rozjezdu do kopce. Tucson je držák a za poslední rok patřil dokonce mezi pět nejprodávanějších SUV v ČR.

Hodně mladých lidí nebo single řidiči jdou po menších autech. Hyundai i20 zaujme hlavně jednoduchým ovládáním a nízkou pojistkou. Takhle vypadá přehled prodávaných modelů Hyundai v Česku za rok 2024, podle Svazu dovozců automobilů:

ModelPodíl na prodejích (%)
Tucson43
i3034
i2012
Kona7
ostatní4

Jestli se ptáš, proč si lidi často zvolí právě Hyundai, většina z nich mluví o těchto přednostech:

  • Solidní záruka (v ČR obvykle 5 let bez omezení kilometrů)
  • Levnější díly než má většina konkurence
  • Přehledný infotainment a jednoduché ovládání
  • Dobrý poměr cena/výbava – i základní modely nejsou oholené na kost

Přemýšlíš-li nad novým autem, tahle čísla dávají jasný vzkaz. Statistiky i zkušenosti uživatelů ukazují, že modely i30 a Tucson jsou sázka na jistotu pro většinu běžných českých řidičů.

Co majitelé nejvíc oceňují

Co majitelé nejvíc oceňují

Když se ptáš majitelů Hyundai, proč u téhle značky zůstávají, padají skoro všude stejné věci: spolehlivost, jednoduchá údržba a fakt, že dostaneš víc auta za rozumnou cenu. Tohle slyším mezi známými pořád. Hodně lidí také ocenilo pětiletou záruku, kterou Hyundai nabízí už od roku 2010 – jen tak někdo ti dnes nedá záruku na celý vůz i náhradní díly na tak dlouho bez špekulací v malým písmu.

Majitelé často vyzdvihují nízké provozní náklady. Spotřeba je reálně na úrovni konkurence – v porovnání s průměrnou spotřebou českých aut je Hyundai i30 nebo Tucson často v lepším průměru. Když jsem se bavil s jedním kolegou, tak říkal, že mu jeho Hyundai i30 průměrně bere 5,8 litru na 100 km, což je dnes fakt dobré číslo.

  • Servisní síť Hyundai je hustá, takže fakt nemusíš jezdit přes půl kraje. Všude ví, co mají dělat, a hlavně tě v servisu nezkouší "natáhnout" jak u některých jiných značek.
  • Výbava "základu" – i levnější verze mají často automatickou klimatizaci, parkovací senzory nebo třeba vyhřívání sedaček. Hodí se hlavně v zimě, kdy ti auto nenamrzne a ráno do něj nelezeš jak do mrazáku.
  • Moderní bezpečnostní prvky – u Tucsonu třeba dostaneš v základu couvací kameru a u vyšších verzí adaptivní tempomat nebo hlídání jízdních pruhů.

Přehled hlavních benefitů podle českých majitelů ukazuje i poslední průzkum SDA z roku 2024:

VlastnostKolik % majitelů je spokojeno
Spolehlivost85 %
Spotřeba78 %
Záruka91 %
Servisní náklady80 %

Jestli hledáš auto, se kterým budou starosti jen v garáži na mytí nebo výměnu zimních kol, tak Hyundai je u Čechů prostě vsázka na klid.

Kdy se koupě Hyundai vyplatí

Hodně lidí si láme hlavu, jestli se Hyundai opravdu vyplatí koupit. Jestli jsi typ, co potřebuje jezdit bez stresu a hlavně nechce, aby ho auto stálo ranec na opravách, tak tady moc dlouho nemusíš přemýšlet.

Nejvíc se Hyundai vyplácí těm, kdo si hlídají rozpočet. Servisní náklady jsou totiž podle ÚAMK většinou o 10–20 % nižší než u některých konkurentů – zvlášť když porovnáš třeba Tucson s podobně vybaveným VW Tiguanem. U běžných oprav jako výměna oleje nebo filtrů ani nezvedneš obočí. Navíc díly seženou všude, ať jsi ve městě nebo na vesnici.

Další výhoda? Pětiletá záruka bez omezení kilometrů. Když jsem řešil auto do rodiny, tohle byla jedna z klíčových věcí – spoustu drobností ti prostě opraví v rámci záruky.

Pro koho je to nejvíc?

  • Rodiny, co potřebují prostor a klidnou hlavu (modely Tucson, i30 kombi)
  • Lidi, kteří chtějí auto na splátky bez komplikací – operák na Hyundai patří v Česku mezi nejjednodušší
  • Každý, kdo potřebuje jezdit denně do práce a zpět, žádné extra dlouhé trasy, ale stabilně a bez nervů
  • Začátečníci – Hyundai i20/jazdní školní vozy, kde se řeší každé škrábnutí i brzdění na poslední chvíli

Do tabulky jsem dal orientační srovnání servisních nákladů podle modelu. Ceny jsou za rok běžného provozu podle údajů českých autoservisů:

ModelRoční servis (Kč)
i207 000 – 9 000
i308 000 – 12 000
Tucson10 000 – 13 500
Kona8 500 – 11 000

Pokud chceš auto, co startuje za každého počasí, nemusíš se bát naftového filtru v zimě a udrží si docela slušnou cenu při dalším prodeji, Hyundai je prostě rozumná volba. Navíc statistika ŘSD potvrzuje, že průměrná doba, po kterou Češi Hyundai vlastní, roste – na sedm a půl roku, což je nad průměrem trhu.

Tipy a vychytávky pro nové majitele

Jestli jsi čerstvý majitel Hyundai nebo teprve přemýšlíš o koupi, máš dost možností, jak si život s autem ještě víc zpříjemnit a ušetřit čas i nervy. Projdeme pár ověřených tipů, které fakt fungují přímo v běžném provozu, nejen na papíře.

  • Adaptivní tempomat u Tucsonu a i30: Hodně lidí ho podceňuje, ale kdo jezdí denně do práce, ví, jak dokáže zklidnit cestu v koloně. Stačí jedno nastavení a auto zpomaluje i rozjíždí se samo.
  • Klimatizace i zadní USB: Od roku 2022 má většina novějších modelů vzadu USB porty. Ideální na dlouhé cesty s dětmi – tablet prostě nezhasne. Klimatizace zadních sedadel taky není samozřejmost, tady jo u vyšších výbav.
  • Bezpečnostní asistent (LFA, FCA): Držení v pruhu (LFA) i automatické brždění (FCA) už nejsou výsadou drahých aut – Hyundai je má už ve střední výbavě. Oceníš je hlavně na dálnici nebo když tě děti vzadu ruší.
  • Posilovač řízení s možností nastavení: Poměrně unikátní funkce, hlavně u modelů i20 a výš. Doporučuju nastavit na „normální“ – sport je citlivý až moc a comfort se hodí jen do města.

Je fajn vědět i kolik stojí běžný servis nebo pojistka, ať víš, co tě čeká. Podle průzkumu pojišťovny Direct průměrná roční pojistka pro Hyundai i30 vyjde na 7 500 Kč, Tucson o tisícovku víc. Servisní interval většiny modelů je 15 000 km nebo 1 rok.

ModelPrůměrná cena základního servisu (Kč)
Hyundai i303 000
Tucson3 500
i202 800

Uchovej si manuál – Hyundai má skvěle řešený i online návod pro každý model, kde najdeš všechno od resetu palubního počítače až po plánování pravidelného servisu. Pokud přecházíš z jiné značky, překvapí tě jednoduché párování telefonu přes Android Auto a Apple CarPlay, bez složitého nastavování.

Nezapomeň na software – Hyundai pravidelně vydává aktualizace např. pro navigaci nebo infotainment. Ověř párkrát do roka na ofiko stránkách, jestli není něco nového ke stažení. Většina dealerů to provede zdarma během běžné servisní prohlídky, stačí se připomenout.