Určitě už se někomu kolem vás stalo, že ráno v garáži otočil klíčkem — a místo vrčení motoru ticho. Asi první, na co většina z nás v tu chvíli pomyslí, je vybitá nebo špatná autobaterie. Mohlo by se zdát, že když baterie chvíli funguje a chvíli ne, je to čistě o štěstí. Jenže tady doopravdy platí, že životnost autobaterie není loterie, ale hlavně fyzika a trochu i styl jízdy a péče.

Co ovlivňuje životnost autobaterie

U většiny aut v České republice se setkáte s tím, že originální autobaterie vydrží v průměru tři až pět let. Ale dala by se najít auta, kde je nutná výměna už po dvou letech, i kousky co drží v kondici sedm let. Rozdíl vzniká hlavně složením baterie, pravidelností jízdy, jízdním režimem a samozřejmě klimatem.

Běžné olověné baterie (tzv. klasické akumulátory) se skládají z desek ponořených v elektrolytu. Řidiči, kteří jezdí hlavně krátké trasy — třeba z domu na nákup a pak zase zpět — svoji baterii zanášejí mnohem rychleji než ti, kdo dávají každý týden sto kilometrů v kuse. Je to jednoduché: krátké, časté starty nestačí baterii dobít a každé startování je pro akumulátor velký záhul. Dalším zabijákem je mrazivá zima. Podle údajů Autoklubu ČR se při teplotách kolem -18 °C snižuje účinnost baterie téměř na polovinu. Takže třeba baterie, co v létě ještě neměla problém, může v prosinci zkolabovat při prvním mrazu.

Moderní auta mají také spoustu spotřebičů. Infotainment, vyhřívaná sedadla, elektronika všeho druhu — to vše jsou další odběrná místa. Pokud navíc jezdíte krátké trasy a při parkování necháváte zapnuté rádio nebo světla, není se co divit, že