Dvouhmotový setrvačník—mezi automechaniky jednoduše „dvouhmota“—je pro každého majitele Opelu klíčový díl. Jeho hlavním úkolem je tlumit vibrace mezi motorem a převodovkou, takže se vám lépe jede a auto tolik nerachtá.

Jak ale poznat, že dvouhmota už není v kondici? V první řadě se můžete setkat s nepříjemným klepáním nebo chrastěním hlavně při rozjezdu, řazení nebo zpomalování. Často jde o zvuky, které se postupně zhoršují. Někdy se přidá třepání celého auta na volnoběh nebo pocit, že převodovka dostává pořádně zabrat.

Není špatné podezření hned podcenit. Pokud totiž budete signály přehlížet, dvouhmota se může rozpadnout úplně a způsobit další poruchy. To pak vyjde pekelně draho – výměna většinou stojí několik desítek tisíc, obzvlášť u větších dieselů nebo silných benzinových motorů.

Dvouhmotový setrvačník: k čemu slouží v Opelu

Bez dvouhmotového setrvačníku by moderní Opel nejezdil tak pohodlně, jak jsme zvyklí. Tenhle díl, schovaný mezi motorem a převodovkou, eliminuje vibrace a rázy od spalovacího motoru. Zejména u dieselových verzí je jeho práce neocenitelná – motory s vysokým točivým momentem totiž bývají hlučnější a hrubší v chodu. Díky dvouhmotě se tyto nepříjemnosti nedostanou až do kabiny.

Setrvačník je složený vlastně ze dvou části (odtud „dvouhmota“) a mezi nimi je speciální pružinový systém. Právě tyto pružiny zachytí prudké rázy při záběru spojky, rozjezdu nebo přeřazování. Výsledkem je plynulejší jízda, šetrnější převodovka a nižší hluk v autě. Pokud je všechno v pořádku, tak o dvouhmotě ani nevíte.

U modelů jako Opel Astra, Insignia, Zafira nebo Vivaro je dvouhmota téměř pravidlem. I půjčovny aut a firemní flotily si všimly, že investice do aut s tímto dílem znamená méně starostí s vibracemi a komfortnější jízdu pro řidiče.

Přehled aut Opel, kde najdete dvouhmotový setrvačník často už z výroby:

  • Opel Astra 1.7, 1.9 CDTi
  • Opel Insignia 2.0 CDTi
  • Opel Zafira 1.9 CDTi
  • Opel Vivaro 2.0 dCi

Bez správně fungujícího dvouhmotového setrvačníku se rychle začnou ozývat i ostatní části auta – zejména převodovka, spojka a ložiska. Každý majitel Opelu by tak měl vědět, proč tento díl v autě je a jak moc důležitou práci odvádí.

Typické příznaky špatné dvouhmoty

Pokud má váš Opel dvouhmotový setrvačník ve špatném stavu, poznáte to na pár jasných signálech. Čím dřív je odhalíte, tím větší šanci máte na levnější opravu. Tady je výčet nejčastějších příznaků, které se u špatné dvouhmoty objevují:

  • Klepání a rachot – Typické mlácení nebo chrastění z motorového prostoru, nejčastěji v nízkých otáčkách, při rozjezdu a při vypínání motoru.
  • Třesení na volnoběh – Auto se může viditelně třást, hlavně když stojíte a motor běží naprázdno.
  • Špatné rozjezdy – Zatřese to celým autem, při rozjezdu škubání nebo neplynulý záběr spojky.
  • Těžké řazení – Horší nebo hlučnější řazení, někdy převodovka putuje až do nouzového módu.
  • Pocit "gumového" pedálu spojky – Spojkový pedál reaguje nezvykle, někdy je cesta pedálu delší, spojka zabírá až moc vysoko nebo nízko.

Podle zkušeností v autoservisech u Opel bývají tyto příznaky nejčastějším důvodem, proč se zákazníci objednávají na opravu. Není to jen nepohodlí, poškozená dvouhmota umí časem ohrozit i samotnou převodovku nebo startér.

PříznakVýskyt (%) podle servisních průzkumů
Klepání a chrastění72 %
Třesení na volnoběh58 %
Špatné rozjezdy a škubání49 %
Těžké nebo hlučné řazení35 %
Problém se spojkovým pedálem19 %

Každý Opel může ukazovat trochu jiné kombo problémů. Ale pokud se vám něco z toho stane, nevyplácí se to oddalovat. Problémy s dvouhmotou se nikdy samy nespraví – naopak, bývají čím dál hlasitější a škody se mohou rychle násobit.

Na co si dát pozor při jízdě

Na co si dát pozor při jízdě

Poznání, že máš špatnou dvouhmotu u svého Oplu, není raketová věda, když víš, na co se zaměřit. Jestliže auto vibruje víc než dřív, objevují se nevysvětlitelné rány při rozjezdu nebo prudkém ubrání plynu, zpozorni. Je to typický příznak unaveného dvouhmotového setrvačníku.

Opatrně sleduj, jestli necítíš cukání při rozjezdu nebo při změně rychlosti. Žádný Opel by se neměl tvářit, že jedeš s traktorem, pokud jedeš svižně po městě. Často se také začnou ozývat podivné zvuky při přeřazování – to je další červená vlajka.

Určitě doporučuju zkusit:

  • Pozorovat auto na volnoběh – když motor běží klidně a beze zvuku, většinou je dvouhmotový setrvačník v pohodě.
  • Zaměřit se na zvuky při rozjezdech – výrazné cvakání, dunění nebo kovové rány jsou varovné signály.
  • Sledovat, jestli auto při couvání z ničeho nic neskočí nebo se nepodivně rozklepe.
  • Dávat pozor na trhavé pohyby při rychlém podřazování nebo při zapnutí klimatizace.

Když si nejsi jistý, porovnej své dojmy s tím, jak se Opel choval dříve. Některé servisy dokáží změřit i přesný vůle v setrvačníku. Tabulka ukazuje běžné projevy podle fáze opotřebení:

PříznakFáze opotřebení
Vibrace na volnoběhStřední
Cvakání při rozjezduPokročilá
Kovové rány při prudkém ubrání plynuTěžká
Trhané rozjezdyStřední až těžká

Pokud jsi někdy seděl ve dvou různých Opelech stejného typu a jeden se choval „jak máslo“ a druhý „jak pračka na odstřeďování“, už asi víš, jak moc rozdíl může způsobit jedna špatná dvouhmota. Nepodceňuj první podezřelé příznaky, včasná kontrola tě může ochránit před velikou investicí.

Možnosti opravy a kdy to neodkládat

Pokud už se u vašeho Opelu potvrdí špatná dvouhmota, má smysl to řešit co nejdřív. Odkládání opravy fakt situaci nezlepší – naopak riskujete dražší škody na převodovce, spojce nebo i motoru. Výměna dvouhmotového setrvačníku většinou znamená, že se vymění i spojková sada, protože když už je vše rozebrané, nemá cenu spojku nechat dožít.

Samotná oprava se často nedá udělat doma v garáži. Zvedák, speciální nářadí na převodovku a hlavně zkušenost jsou při tomhle zásahu potřeba. Servisy si za výměnu účtují podle typu motoru, náročnosti práce a ceny dílů. U většiny Opelů s dieselem, třeba Insignia nebo Astra 2.0 CDTI, se musíte připravit na cenu mezi 18 000–35 000 Kč za práci i s díly. U benzinových motorů to bývá trochu levnější, ale žádná sranda to taky není.

Model OpelTyp motoruPrůměrná cena opravy (Kč)
Insignia2.0 CDTI32 000
Astra1.7 CDTI25 000
Zafira1.9 CDTI27 000

Někteří lidé zkouší levnější cestu a pořizují repasovaný setrvačník. Pokud volíte tuhle variantu, musíte věřit konkrétnímu dodavateli, protože kvalita není vždy jistá. Někdy může repasovaná dvouhmota vydržet, ale najde se dost případů, kdy odejde už po roce.

Chápu, někdo by chtěl „jet dokud to jde“. Jenže s prasklou dvouhmotou hrozí, že vás auto nechá ležet, začne zlobit startér nebo se kompletně zničí spojka. Když vám pak škody sahají do desítek tisíc navíc, fakt to nemá smysl riskovat.

Jak prodloužit životnost dvouhmoty

Jak prodloužit životnost dvouhmoty

Když už dvouhmotový setrvačník měníš, je lepší vědět, jak ho ušetřit trápení a hlavně peněženku. Tohle není díl, co chceš měnit každý druhý rok.

V první řadě zapomeň na prudké rozjezdy a hrubé zacházení se spojkou. Časté rozjíždění "na půl spojky" dokáže dvouhmotě pěkně zatopit. Pokud máš automat, tak pohoda. U manuálu raději rychleji pusť spojku, jakmile to motor dovolí.

  • Nevyjížděj zbytečně podtočený – motor drnčí, dvouhmota se trápí.
  • Neodkládej výměnu oleje – čerstvý olej chrání spojku i setrvačník před zbytečným opotřebením.
  • Nezatěžuj studený motor. Po nastartování chvíli ujeď v klidu, až pak přidávej.
  • Nepřetěžuj auto častým taháním těžkého přívěsu. Tenhle styl života u Opelů dvouhmotu rychle zničí.
  • Řaď plynule – žádné škopky, brnky nebo násilné pohyby řadicí pákou.

Zajímavost – když jsem jednou seděl s Radkou v autě při jízdě přes město, málem jsme chytli infarkt z hrozného drnčení. Po kontrole se ukázalo, že předchozí majitel rád podtáčel a rozjížděl se hrubě. Výměna přišla na 18 tisíc i s prací.

TipCo dělá
Včasná výměna olejePomáhá chránit spojku a snižuje zahřívání dvouhmoty.
Klidné rozjezdySnižují rázy a opotřebení.
Nejezdit s těžkým přívěsem častoDíl si uleví od nadměrné zátěže.

Takže pokud nechceš zbytečně házet peníze do servisu a toužíš po klidné jízdě, drž se těchto jednoduchých rad. Tvůj dvouhmotový setrvačník ti to vrátí dlouhou životností.