Chystáš se koupit auto a v duchu už slyšíš burácení motoru? Proletí ti hlavou i hororové historky kamarádů, jak koupili „výhodně“ a pak najednou platili víc za opravy než za samotné auto? Právě tyhle příběhy začínají něčím, čemu se říká skrytá závada na autě. Vypadá, že není a přesto existuje. Je to chyták, na který doplatilo už spousta lidí – třeba i moji kolegové nebo kamarádi u piva v Brně, kteří dnes raději než k prodejci chodí s automechanikem. Přitom existují způsoby, jak se téhle pasti vyhnout nebo ji aspoň rychle odhalit ještě před podpisem smlouvy.
Jak vzniká skrytá závada a proč je tak nebezpečná
Skrytá závada je vlastně vadou, kterou na první pohled nepoznáš. Třeba se auto rozjíždí krásně, motor tiše šlape – ale za měsíc zjistíš, že při dešti ti teče do kufru, servis tě vyděsí výměnou převodovky nebo tě stihne fiasko při první technické. Taková závada vzniká nejčastěji tím, že prodejce problém úmyslně zamaskuje nebo ho prostě sám neví. Jindy jde o dlouhodobé opotřebení, které při běžné kontrole nevidíš, protože spustí problém klidně až po pár tisících kilometrech. Tady nestačí jen podívat se pod kapotu a projít se kolem auta. Skrytá závada se ráda schovává – může mít podobu stočeného tachometru, občasného spadnutí výkonu, počínající koroze, kterou ve slabém místě přetřel někdo stříbrnou barvou, nebo třeba chytrého posunutí airbagu zpět na místo po předchozí havárii auta. Statistika z roku 2024? Ve střední Evropě se zhruba u 43 % ojetých aut najde nějaká skrytá závada do šesti měsíců od koupi. Není to sci-fi, to je realita dnešního českého i evropského trhu.
Typy nejběžnějších skrytých vad, na které si dát pozor
Jestli váháš, jestli se tě to týká, zamysli se, jestli poznáš například: jak má vypadat zdravá podlaha auta, jak se poznají opravdové výrobní štítky a ne nové nálepky po bouračce, nebo kdy je výměna oleje v servisce pravdivá a kdy stačí razítko „pro parádu“. Nejčastější skryté závady jsou:
- Stočený tachometr – Česko je v top desítce EVropy co se týká otáčení kilometrů. Není výjimkou snížení nájezdu o 100 tisíc kilometrů.
- Skrytá nebo nepravdivě označená havárie – Opravárenství má v Česku dlouhou tradici a některé auta projdou renovací tak, že by to netipnul ani zkušený odborník. Špatně provedené opravy karoserie či airbagů jsou ale velký problém při případné další nehodě.
- Koroze – Některé auta mají nebezpečné skryté dutiny. Trocha stříbrné barvy pod prahy, a problém je na světe, až najdeš na technické prošlý bod karoserie.
- Skrytá vada motoru nebo převodovky – Zde je největší zákeřnost v tom, že se chyba projeví až v záběhu, třeba za tři měsíce. Spálená spojka, zadřený motor po špatné výměně oleje? Klasika.
- Elektronika – Ojetá auta často jezdí bez funkční klimatizace, parkovacích asistentů nebo správného čtení palubních systémů, protože to stojí tisíce a majitel už to nechce dávat do pořádku.
- Neoriginální nebo chybějící díly – Tady je problém, že ti neodpovídá třeba VIN na různých místech auta nebo servisní záznamy na pohyb spojený se státem.
Všimni si, že prodejci často zastírají například i špatnou historii dovezeného auta ze zahraničí. Dost lidí stále nevěnuje pozornost tomu, jestli auto odpovídá inzerovanému stavu. Pár minut navíc a chráníš si svoje peníze.

Jak poznat skrytou závadu – ověřené rady, jak nenaletět
Teď k tomu nejdůležitějšímu: co máš dělat, pokud nechceš být další obětí. Nevěř každé informaci v inzerátu nebo řečem „to auto bylo po babičce, málo jeté, žilo v garáži“. Pokud chceš koupit ojeté auto, vezmi s sebou zkušeného kamaráda nebo placeného odborníka, ideálně automechanika. Ti odhalí věci, které laik nevidí. Prohlédni vždy VIN kód (základní dekodéry zdarma najdeš i online podle VIN a SPZ), porovnej stav tachometru a servisní knihy, podívej se na historii vozu v online databázích, například Cebia, Carvertical nebo Autotracer. Žádné slevy, když je auto ze západu a nepředloží ti odpovídající dokumentaci – to je prostě riziko.
Používám jednoduchý trik: zvednu auto na zvedáku a kontroluji spodní část auta. Spousta prodejců netuší, že i lajk pozná novou hrubou vrstvu antikora z obyčejného spreje, která má maskovat korozi. Zaměř se na podivnou povrchovou úpravu, vrstvy barvy, podivně nové části na jednom místě. Všechny tyhle nesrovnalosti jsou varovné signály. Nakonec si provez auto, slyš každý zvuk a neboj se zeptat prodávajícího na detaily, například proč chybí doklad o servisní výměně nebo proč jsou v kufru nové díly bez vysvětlení – typický příklad skrytých oprav.
Mrkni níže na tabulku: u žádaných modelů jsou nejčastější skryté závady tyto:
Model auta | Nejběžnější skrytá závada | Průměrný náklad opravy (Kč) |
---|---|---|
Škoda Octavia II (TDI 2007-2012) | Porucha vstřikovačů, koroze podlahy | 23 000 |
Volkswagen Passat B6 | DSG převodovka, elektronika | 35 000 |
Renault Megane III | EGR ventil, poruchy elektřiny | 17 500 |
Ford Focus C-Max | Problémy s klimou, silentbloky | 8 000 |
BMW řada 3 (E90) | Podvozek, turbo, DPF filtr | 28 000 |
Jak vidíš, nejčastější případy skrytých vad nejsou otázkou pár drobných. Slušně tě to může srazit na kolena, pokud jsi s koupí auta napnutý rozpočet. Naštěstí existuje pár tipů, jak neskončit v pasti.
- Nespěchej při koupi, zeptej se v servisu nebo na STK i na detaily záznamů o opravách
- Jsi-li v Brně a kousek od Komína, doporučuju velký STK areál – tam ti auto zvednou a projdou za 1–2 tisíce do hodiny, navíc bez vztahu k prodávajícímu.
- Srovnej si více inzerátů stejného modelu a podezřele levné kousky hned škrtni – to je typický trik na nalákání kupce.
- Všímej si katalogových čísel dílů a výrobních značení, případně si podle VIN nech vystavit historii i v zahraničních databázích.
Co dělat, pokud skrytá závada vyplave po koupi
Kdyby se přesto stalo, že jsi kápl na skrytá závada až po zaplacení, neztrácej hlavu a jednej rychle. Právo je teď na tvé straně, pokud auto koupené od firmy (autobazaru nebo podnikatele) nebo někdy i od soukromníka začalo jevit zásadní technické problémy dřív než uplynul půlrok. Český občanský zákoník ti umožňuje v těchto případech vůz reklamovat – je tu odpovědnost za skryté vady. Napiš prodávajícímu výzvu k vyřízení reklamace a popiš přesně, co a kdy se stalo a co požaduješ. Doporučený dopis je silnější než SMSka.
Můžeš požadovat opravu, slevu z ceny, nebo dokonce odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, pokud by šlo o zásadní závadu (například prasklý blok motoru, zamaskovaná totální bouračka nebo stočený tachometr o více než polovinu původního nájezdu). Tohle jsou případy, kdy lidé vymáhají i právníci – znám několik, co se věnují pouze reklamaci skrytých vad ojetých aut a mají stovky případů za poslední roky. Pokud koupíš auto v rodině nebo mezi přáteli, situace je horší – jiná pravidla, těžší dokazování, vztahy bývají napjaté. Tady pomáhá odborný posudek, který slouží jako argument.
Tip navíc, který mi kdysi poradila moje Radka: pokud máš pocit, že si prodávající ze situace dělá legraci, neboj se poslat komunikaci i s technickou zprávou na Českou obchodní inspekci. Ber to ale jako poslední instanci, většinu problémů vyřeší domluva na slevě nebo úhradě části opravy. A pokud bys reklamaci řešil, vždy měj vše písemně – je to bezpečnější než dohady nebo telefonáty.
Co si z toho odnést? Ne všechny auta s nízkým nájezdem a naleštěnou kapotou mají čisté svědomí. Skrytá závada je strašák, kterému se ale dá vyhnout – když víš, co hledat, a nebojíš se zeptat. A jasný přehled plus detektivní oko při koupi ti ušetří víc než jen peníze: hlavně nervy a spoustu času. Klíčové je mít na prvním místě vlastní zdravý rozum, a třeba i reference od skutečných lidí, které znáš. Ať už kupuješ své první auto, nebo jsi ostřílený řidič, chytrou kontrolou chráníš hlavně sám sebe.
Napsat komentář