Rozvod Hyundai - výpočet výměny

Vypočítejte, kdy je třeba vyměnit rozvodový řemen nebo řetěz u vašeho Hyundai. Podle informací z článku se výměna řeší podle ujeté vzdálenosti a typu motoru.

Rozvody jsou jedním z nejdůležitějších komponentů motoru, kterým se nejčastěji zanedbává údržba. U Hyundai se výměna rozvodového řemenu nebo řetězu neřeší podle kalendářního termínu, ale podle ujeté vzdálenosti a typu motoru. Pokud to necháte na náhodě, může vám motor zkrachovat při jízdě - a to nejen na dálnici, ale i v městském provozu. Ne každý Hyundai má stejnou kilometráž pro výměnu. Některé modely vydrží 160 000 km, jiné už po 90 000 km potřebují nový řemen. Jak to tedy je skutečně?

Co je rozvod a proč je důležitý?

Rozvod řídí otevírání a zavírání ventilů v motoru. Když se rozvodový řemen nebo řetěz přetrhne, ventily a písty se mohou srazit. V motorech s nárazovým zásahem (interference engine) to znamená, že se ohýbají ventily, poškozují se klapky, písty nebo dokonce válec. Oprava může stát 30 000 až 80 000 Kč - tolik, kolik stojí i celé auto. A to všechno jen proto, že jste nevyměnili řemen včas.

Hyundai používá dva typy rozvodů: řemeny a řetězy. Řemeny jsou levnější, ale musí se vyměňovat. Řetězy jsou drahší, ale většinou trvají celou životnost motoru - alespoň v teorii. Ve skutečnosti i řetězy se mohou opotřebovat, pokud motor nebyl správně servisován.

Kolik kilometrů vydrží rozvod u Hyundai?

Není jednoznačná odpověď. Záleží na modelu, ročníku a typu motoru. Tady je přehled podle nejčastějších motorů:

  • 1.4 T-GDi / 1.6 T-GDi (G4KD, G4KN) - výměna každých 90 000 km nebo po 6 letech (které nastane dříve). Toto platí pro i30, i20, Kona, Tucson 2018-2025.
  • 1.5 CRDi (D4FB) - výměna každých 120 000 km nebo po 8 letech. Používá se v i30, i40, Santa Fe a Kona diesel.
  • 2.0 CRDi (D4EA) - výměna každých 120 000 km. Používá se v Santa Fe a Tucson starších modelů.
  • 1.6 GDi (G4FC) - výměna každých 90 000 km. Modely jako Elantra, i30, i20 z let 2015-2020.
  • 1.0 T-GDi (K3) - výměna každých 60 000 km. Tento malý motor má menší rezervu a je náchylnější na opotřebení.
  • 2.5 T-GDi (G4KH) - výměna každých 90 000 km. Používá se v Kona a Tucson s výkonnějším motorem.

Pro řetězové motory jako 2.0 T-GDi (G4KJ) nebo 3.5 GDi (G6EA) není výměna rozvodového řetězu výrobcem doporučována - ale to neznamená, že ho nemusíte kontrolovat. Řetězy se mohou protáhnout, znečistit nebo poškodit napínací mechanismus.

Proč se liší výměnné intervaly?

Hyundai v posledních letech přechází na menší, výkonnější motory s vyšším tlakem a rychlejším otáčením. Malé turbomotory, jako 1.0 T-GDi, pracují s větším tepelným zatížením a většími vibracemi. To zkracuje životnost řemenu. Naopak dieselové motory s nižšími otáčkami mají větší rezervu - ale znečištění oleje nebo chybějící výměna oleje může způsobit rychlejší opotřebení.

Nezapomínejte: pokud máte auto s vysokým počtem krátkých jízd - třeba městský provoz, kde motor nezahřeje na plnou teplotu - pak se řemen nejen opotřebovává, ale i znečišťuje olejem a vodou. To je častá příčina předčasného selhání.

Co dělat, když nemáte servisní knížku?

Mnoho lidí koupilo auto z druhé ruky a nemá žádný záznam o výměně rozvodu. Co dělat?

  1. Zkontrolujte záznamy v Hyundai Servisním systému - pokud auto bylo servisováno u autorizovaného servisu, můžete zjistit historii přes VIN.
  2. Podívejte se na označení na rozvodovém řemenu - některé řemene mají výrobní datum nebo číslo série.
  3. Nejistější způsob: nechte zkontrolovat rozvod mechanikem. Otevře se kryt, zkontroluje se napínání, opotřebení, praskliny, znečištění. Pokud je řemen suchý, prasklý nebo má kovové části na povrchu - je čas na výměnu.
  4. Pokud jste si nejistí, a auto má více než 80 000 km a není známo, kdy byl rozvod vyměněn - vyměňte ho. Lepší zaplatit 7 000 Kč než 50 000 Kč.
Porovnání nového a opotřebovaného rozvodového řetězu v motoru.

Co ještě vyměňovat při výměně rozvodu?

Největší chyba je vyměnit jen řemen. Výrobci doporučují vždy spolu s rozvodovým řemenem vyměnit:

  • Napínací kolo - je zatíženo stálým napětím a může selhat v libovolném okamžiku.
  • Řídicí kolo (idler pulley) - obzvláště důležité u motorů s více koly.
  • Úplný komplet řemenu - nejen hlavní řemen, ale i menší řemene, které pohánějí alternátor nebo čerpadlo.
  • Vodní čerpadlo - pokud je umístěné za rozvodovým řemenem (což je u většiny Hyundai motorů pravda). Výměna vodního čerpadla během rozvodu je levnější, protože nemusíte odmontovávat celý motor znovu. Pokud ho nevyměníte a za pár tisíc kilometrů selže, budete znovu platit za rozvod.

Typická cena za kompletní výměnu rozvodu u Hyundai (včetně vodního čerpadla a napínacích kol) se pohybuje mezi 7 500 a 12 000 Kč, v závislosti na modelu a servisu. V autorizovaném servisu to bude o 2 000-3 000 Kč dražší, ale máte záruku na všechny díly a práci.

Je možné prodloužit životnost rozvodu?

Ano, ale jen omezeně. Pokud chcete, aby rozvod vydržel déle:

  • Pravidelně měňte motorový olej - špatný olej způsobuje znečištění a zrychluje opotřebení.
  • Nejedete s přetíženým motorem - časté zrychlování na nízkých otáčkách zvyšuje vibrace.
  • Při jízdě v chladném počasí dejte motoru pár minut na zahřátí - náhlé zatížení studeného motoru je škodlivé.
  • Nejedete s nízkou hladinou oleje - to způsobí přehřátí a zrychluje opotřebení.

Neexistuje žádný „super olej“ nebo „aditivum“, které by prodloužilo životnost rozvodu. Pokud vám někdo slibuje, že toto „zvýší životnost o 50 %“, je to podvod.

Co když jsem přehlédl výměnu?

Neztrácejte nervy. Pokud máte auto s 100 000 km a nevíte, kdy byl rozvod vyměněn, a je to více než 6 let od poslední výměny - nechte ho zkontrolovat. Pokud je řemen ještě v dobrém stavu, může být v pořádku. Ale pokud máte pochybnosti - vyměňte ho.

Nečekáte na přetržení. Nečekáte na hluk. Nečekáte na výstražnou kontrolku. Pokud je rozvod starý a nejste si jistí, je to jako jít do letadla, které letělo 15 let bez servisu. Neřiskujte.

Hyundai Tucson na dálnici s varovnou červenou čárou v motoru.

Je rozvodový řetěz lepší než řemen?

Řetězy trvají déle, ale nejsou nezničitelné. U Hyundai se objevují případy, kdy se řetěz protáhl po 150 000 km a začal hlukat. Pokud se nekontroluje napínání, může dojít k posunu fází - a to znamená ztrátu výkonu, vyšší spotřebu a nakonec poškození motoru.

Řetězové motory vyžadují častější kontrolu oleje. Pokud je olej špatný, řetěz se znečistí a zasekne. Výrobcem doporučená výměna oleje je každých 15 000 km nebo ročně - a to platí i pro řetězové motory.

Řemen je jednodušší, levnější a snadnější k výměně. Řetěz je robustnější, ale drahý na opravu, pokud selže. Oba typy potřebují péči. Neexistuje „bezpečnější“ volba - jen správně prováděná údržba.

Když jste si nejistí - vyměňte

Hyundai není výjimkou. Všechny automobilky se snaží snížit náklady na výrobu - a proto se používají levnější materiály. Řemeny dnes nejsou jako ty z roku 2005. Jsou lehčí, tenčí, ale také méně odolné.

Největší chyba je myslet si: „Tohle auto je ještě nové, rozvod bude v pořádku.“ Auto s 70 000 km a 7 lety staré může mít rozvod, který už je na konci. Výrobní datum není důležité - důležitá je jízda, podmínky a servis.

Pokud jste se rozhodli pro výměnu, nevybírejte nejlevnější řemen z internetu. Používejte originální díly od Hyundai nebo kvalitní náhradní díly od Conti, Gate nebo Febi. Originální řemeny mají speciální vrstvu, která odolává teplu a oleji. Levné řemene se rychle zkracují a trhají.

Nejčastější otázky

Po kolika kilometrech se vyměňuje rozvod u Hyundai i30?

U Hyundai i30 s motorem 1.4 T-GDi nebo 1.6 GDi je výměna rozvodu doporučována každých 90 000 km nebo po 6 letech. U dieselové verze 1.5 CRDi je to 120 000 km. Pokud máte starší model z let 2012-2017, může být doporučeno 60 000-80 000 km - zkontrolujte servisní knížku.

Můžu vyměnit rozvod sám?

Ano, ale jen pokud máte zkušenosti s motory a správné nástroje. Rozvodový řemen vyžaduje přesné nastavení fází motoru. Pokud se otočíte o jeden zub, motor nebude chodit nebo se poškodí. Nástroje jako napínací klíč, fixační tyče a měření napětí jsou nutné. Pokud nejste si jistí, nechte to na mechanikovi. Chyba stojí desítky tisíc korun.

Je výměna rozvodu zahrnutá v záruce Hyundai?

Ne. Záruka Hyundai (obvykle 5 let nebo 100 000 km) nezahrnuje opotřebení dílů, jako jsou rozvody, brzdy nebo baterie. Záruka pokrývá výrobní chyby, ne pravidelnou údržbu. Pokud se rozvod přetrhne před 90 000 km a jste měli vše v pořádku, můžete mít nárok na náhradu - ale jen pokud dokážete, že jste dodržovali servisní intervaly.

Proč se rozvod nevyměňuje podle let, ale podle kilometrů?

Rozvod se opotřebovává především díky otáčením, teplu a napětí - ne díky času. Auto, které je 10 let staré, ale ujelo jen 40 000 km, může mít rozvod v dobrém stavu. Naopak auto s 120 000 km za 4 roky má rozvod na konci. Proto se výměna řídí kilometráží - protože to je přesnější ukazatel opotřebení.

Co se stane, když rozvod přetrhne při jízdě?

Motor se okamžitě zastaví. Pokud máte motor s nárazovým zásahem (což je u většiny Hyundai motorů), dojde k srážce ventilů a pístů. Výsledek: ohnuté ventilky, poškozené klapky, poškozené písty, nebo dokonce poškozený válec. Oprava stojí 30 000-80 000 Kč. V některých případech je lepší auto prodat jako kus a koupit nové.

Kam dál?

Pokud chcete zjistit přesnou kilometráž pro váš model, zadejte VIN do oficiálního portálu Hyundai ČR nebo se obrátěte na autorizovaný servis. Víte-li, kdy byl rozvod naposledy vyměněn, zapište si to do poznámek na telefon. Nechte si vydat potvrzení od servisu - to vám v budoucnu ušetří spoustu starostí.

Největší chyba není zapomenout na rozvod. Je to, že ho vyměníte příliš pozdě - a pak už je pozdě. Nečekáte na zvuk. Nečekáte na výstražnou kontrolku. Když máte pochybnosti - vyměňte ho. To je jediná správná volba.