Napadlo vás někdy, jak může název jedné automobilky rezonovat tak hluboko v srdcích evropských rodin? Když se řekne Opel, většina lidí si představí ikonické modely, které brázdily silnice od západu na východ a zpět. Ale kde to všechno vlastně začalo? První stroje z výrobních hal Opelu sjely dávno před tím, než se auta stala každodenní záležitostí – a jejich původ, příběh rodiny a cesta k legendě vás dost možná překvapí.
Kořeny značky Opel: Z šicího stroje po volant
Něco tak zdánlivě obyčejného jako šicí stroj – právě ten položil základy k celé automobilové éře německé značky Opel. Roku 1862 založil Adam Opel ve městě Rüsselsheim nad Mohanem dílnu na výrobu šicích strojů. První stroje šly na dračku, a díky nim se Opel během pár let stal známým po celém Německu. Adamovi synové později rozšířili sortiment i na jízdní kola, což ve své době byla naprostá technologická bomba. Že kola a auta mají společnou DNA? Rozhodně. Právě zkušenosti s bicykly vedly v roce 1899 ke stavbě prvního automobilu. Model Opel Patentmotorwagen System Lutzmann byl sice krapet neohrabaný, ale stál u zrodu letité tradice.
Z Rüsselsheimu v Hesensku, ležícího asi dvacet kilometrů od Frankfurtu nad Mohanem, se během několika dekád stalo synonymum pro inovace v evropské automobilové branži. Dnes už těžko najdete člověka, který by o této značce neslyšel. Věděli jste, že právě Opel byl prvním německým výrobcem aut, který v roce 1924 zavedl pásovou výrobu a začal sériově vyrábět dostupné vozy? Model Opel Laubfrosch změnil způsob, jakým Němci vnímali automobil. Byla to lidovka, jakou jste mohli vidět snad na každé třetí silnici.
Opel nevynikal jen v technice. V meziválečném období se stal lídrem trhu v Německu a nebylo to jen zásluhou chytrého marketingu. Opravdu, některé z jejich reklamních sloganů dnes znějí trochu archaicky, ale tehdy šly „na dřeň“ a oslovily běžné rodiny. A není to jen minulost – na halách v Rüsselsheimu se dodnes vyrábí několik klíčových modelů, a Opel patří pod vlastnická křídla koncernu Stellantis. To už je docela dlouhá historie, která by se mohla stát předlohou knižního bestselleru.
Ještě jedna perlička: dlouholetý konkurent Opelu, automobilka Ford, začala svou německou produkci až o čtyři roky později než Opel – už to něco napovídá o významu značky. Jestli se chcete podívat pod pokličku původu Opelu, nenechte si ujít místní muzeum v Rüsselsheimu. Najdete tam kvanta historických vozidel, včetně těch, která nikdy nespatřila sériovou výrobu a existují třeba v jediném exempláři.
Rok | Událost |
---|---|
1862 | Založení firmy Adamem Opelem (šicí stroje) |
1886 | Výroba jízdních kol |
1899 | První automobil Patentmotorwagen System Lutzmann |
1924 | Pásová výroba modelu Laubfrosch |
1929 | Vstup do koncernu General Motors |
2017 | Získání značky Stellantis (dříve PSA) |

Vývoj Opelu v automobilovém průmyslu: Od lidovky k inovátorovi
Když byla v roce 1924 uvedena pásová výroba a model Laubfrosch stal bestsellerem, Opel se navždy zapsal do historie. S rozvojem automobilismu přišly nové požadavky na bezpečnost, design a techniku – a Opel dokázal být vždy o krok napřed. V roce 1935 přišel legendární Opel Olympia, prvním evropský automobil s celoocelovou karoserií. Byla to malá revoluce – vozy byly lehčí, pevnější a lépe chránily posádku. Olympia se vyráběla do roku 1940 a po válce opět obnovila produkci. Válečné roky znamenaly pro firmu velké škody, továrny byly často poškodovány bombardováním, přesto se Opel dokázal rychle postavit zpět na nohy.
Po druhé světové válce automobilka znovu zažehla motory a přinesla další ikonu – model Kapitän. Ten díky komfortu a technologiím usiloval o srdce rodin i manažerů. Ale jestli chcete slyšet příběh opravdového fenoménu, nesmí chybět Kadett. Ano, ten legendární hatchback, který se vyráběl od 30. let s menšími pauzami až do roku 1993. Věděli jste, že Kadett byl miláčkem nejen Němců, ale také Čechoslováků? Mnoho rodin cestovalo touto klasikou na dovolenou k Jadranu i na chalupy v Krkonoších. Když Opel uvedl v 80. letech moderní Astry, byl to pro mnoho Evropanů jasný důkaz, že Opel drží prst na tepu doby. Opel Astra je mimochodem od té doby evergreen ve své třídě – a významně přispěl k popularitě značky i v České republice.
Nesmíme zapomenout ani na technologické vychytávky. Opel byl pionýrem v zavádění bezpečnostních pásů, první německou značkou se zadním pohonem u malých aut a v 90. letech experimentoval s elektrickými vozy. V roce 1992 vznikla v Rüsselsheimu výzkumná laboratoř na elektromobilitu. Dnes se Opel hrdě hlásí k elektrické budoucnosti – v nabídce najdete nejen elektrický model Mokka, ale i oblíbené Combo a Vivaro v plně elektrických verzích. Elektromobilita je silné téma a Opel do něj sází miliony eur ročně, což je důkaz obratu celé značky směrem k udržitelnému rozvoji. Schválně si všimněte, jak se do každého nového modelu promítají prvky aerodynamiky, lehkých materiálů a chytré konektivity. To už není jen o autech, ale o vizi dopravy budoucnosti.
Takhle široká paleta inovací odhlaluje, že za ikonickým logem blesku se neskrývá jen tradice, ale také odvaha zkoušet neprobádané cesty. Opel dnes udává směr v segmentu dostupných elektromobilů v Evropě. A když vezmete v potaz, že firma začínala před více než 160 lety, je to na trhu plném konkurence úctyhodný výkon. Opelu se povedlo vytvořit image auta dostupného lidem, které nezklame ani po letech používání. Chcete tip na model, se kterým neuděláte chybu ani dnes? Zaměřte se na Corsu e nebo Grandland ve verzi plug-in hybrid. Kombinace technologie, komfortu, dostupnosti a nízkých provozních nákladů je opravdu silná – i proto roste zájem o Opel u mladých rodin i malých firem, které přemýšlí hodně prakticky.

Opel v srdci Evropy: Jak se změnil směr, styl i technologie
Možná vás překvapí, že Opel vyrábí vozy nejen v Německu, ale má i továrny ve Španělsku, Polsku, Velké Británii nebo na Slovensku. To znamená, že auto s bleskem na masce potkáte v podstatě po celé Evropě. Už po několik desítek let se v továrně ve Figueruelas nedaleko Zaragozy vyrábí veškeré varianty Corsy. Model Combo z polského Gliwic zase zásobuje hlavně středoevropský trh. Společná platforma uvnitř koncernu Stellantis umožňuje sdílet nejen vývojové náklady, ale taky moderní technologie napříč značkami – třeba s Peugeotem, Citroenem nebo Fiatem.
Zajímavostí je, že i přes tento globální přesah si Opel drží velmi silné postavení na domácím německém trhu i v sousedních zemích. Němečtí motoristé mají značku zafixovanou jako spolehlivou a pracující pro lidi. Není divu, že v žebříčcích prodejů se modely Corsa a Astra pravidelně umisťují mezi top deseti nejprodávanějšími auty nejen v Německu, ale i v Česku či Polsku. Dle aktuálních statistik z prvního pololetí 2025 prodal Opel přes 410 000 vozů v rámci Evropy – z toho téměř polovinu činily elektrické nebo hybridní modely. Tím Opel ukazuje celému segmentu, že i tradiční značka se umí přizpůsobit nové době a tvrdě pracuje na tom, aby zůstal relevantní i v příštích letech.
Když se bavíme o stylu, Opel vždy reflektoval aktuální trendy v designu. Poslední roky se nese v duchu minimalistických linií, masky se světly v duchu „Vizor“ a nové logo ještě více podtrhuje dynamiku značky. Designové studie ukazují, jak bude vypadat Opel třeba za pět let – a už teď je jasné, že rozhodně není nudný ani tuctový. Jednoduchost, funkčnost a přívětivost – přesně to oceňují uživatelé napříč generacemi.
Nezapomínejte, že Opel se věnuje vysokoškolskému vzdělávání a podpoře mladých talentů. Každý rok spolupracuje s desítkami univerzit po celém Německu i Evropě na vývoji nových technologií, elektromotorů či softwaru pro autonomní řízení. To není jen strategie z manuálu, ale autentická snaha být skutečně inovativní a zajistit, že nové modely budou splňovat ty nejvyšší standardy bezpečnosti i komfortu.
Nakonec pár tipů pro každého, kdo přemýšlí o Opelu: pravidelná servisní prohlídka může výrazně prodloužit životnost auta, originální díly jsou sice dražší, ale z dlouhodobého pohledu skutečně ušetříte (nižší poruchovost). Rozhodujete-li se mezi benzinovým a elektrickým Opelem, dejte šanci delší testovací jízdě – elektrický pohon dnes nabízí mnohem vyšší dojezd, než byste čekali, a v běžném provozu je senzace hlavně díky tichu a okamžitému záběru. Starší vozy Opel jsou navíc velmi oblíbené pro jejich snadnou údržbu, takže náhradní díly i servis nejsou žádný problém.
Ať už jezdíte čímkoli, až příště uvidíte Opel, vzpomeňte si, že tenhle vůz je doma nejen v Německu, ale v srdci celého automobilového světa.
Napsat komentář