Když na palubní desce nanovo zasvítí výzva k výměně oleje, vybaví se mnohým obličej běžného řidiče: To zase bude jízda do servisu, kde to za mírný poplatek „zmáčknou“ párkrát na displeji. Ale co když nemusíte jet nikam a vše zvládnete sami doma z pohodlí garáže? Ukážu vám, že vynulovat servisní interval na Renaultu opravdu není žádná raketová věda. U mnoha modelů je celý postup tak jednoduchý, že ho zvládnete i bez speciální techniky. Navíc, když se naučíte jednou, ušetříte pěkné peníze i čas pokaždé, když vyměníte olej. Často totiž ani po výměně, hlavně když ji provedete sami doma, výstraha nezmizí a pořád bliká na palubce. Ale nebojte – poradím postupy podle typu Renaultu, upozorním na běžné záludnosti a přidám i pár tipů, aby šel celý proces hladce. Tohle není čtení pro roboty, ale pro lidi, kteří mají rádi věci vyřešené bez zbytečné buzerace.

Jak poznat, že je čas na vynulování výměny oleje u Renault

Možná si říkáte, proč vůbec řešit vynulování výměny oleje. Většina moderních Renaultů vás na nutnost výměny upozorní sama: rozsvítí se kontrolka, na displeji naskočí nápis "Servis" nebo "Olej vyměňte" a v některých případech dokonce začnou odpočítávat ubývající kilometry do další výměny. Bez resetu se může stát, že se výstrahy budou neustále vracet i přesto, že už nový olej v motoru dávno máte. Je to nejen otravné, ale hlavně riskantní: kvůli ignorování opakovaných výstrah snadno přehlédnete případné další problémy, které by vám mohly na palubce svítit příště.

U Renaultu systém pracuje s přesnými daty od počtu motorových startů, přes faktické kilometry, až po styl jízdy. Novější modely umí dokonce zpracovávat informace o termínu a typu poslední servisní návštěvy. Servisní intervaly se u většiny motorů pohybují mezi 15–30 tisíci km nebo po jednom roce, podle toho, co vlastně nastane dřív. Pokud často jezdíte krátké trasy a nenahřejete motor na provozní teplotu, snižuje se životnost oleje a systém vás může upozornit na výměnu i mnohem dřív. Podle katalogu výrobce se průměrná doba mezi výměnami pohybuje kolem 18 000 kilometrů. Tabulka níže ukazuje nejběžnější hodnoty u typických motorizací Renault poslední dekády:

ModelMotorInterval výměny (km)Interval výměny (měsíce)
Clio IV0.9 TCe20 00012
Mégane IV1.5 dCi30 00012
Captur1.3 TCe25 00012
Kadjar1.2 TCe30 00024
Talisman1.6 dCi30 00024

Nápisy, které se zobrazují na displeji Renaultu, se liší podle modelu i roku výroby. U některých moderních Renaultů můžete narazit na "Oil Change Required" nebo "Prossima Revisione" u verzí z dovozu. Nevyplatí se ignorovat, protože správné vynulování je nejen otázkou pohodlí, ale často i udržování platnosti záruky nebo servisu v rámci leasingové smlouvy.

Zajímavé je, že podle českého zastoupení Renaultu je chybné vymazání nebo opomenutí resetu po výměně oleje jedním z deseti nejčastějších dotazů na zákaznickou podporu. „Lidé si myslí, že stačí vyměnit olej a palubní počítač vše zjistí bez zásahu. U většiny aut to však nejde – je potřeba jednoduchý, ovšem přesný úkon podle typu vozu,“ zaznělo z technického oddělení Renault ČR na dotaz redakce Auto.cz.

Nejčastější způsoby, jak vynulovat výměnu oleje u Renault

A teď už k jádru věci. Neexistuje jeden univerzální způsob pro všechny modely Renault, ale základní princip zůstává dost podobný. U všech aut potřebujete najít správné menu na palubním počítači a provést více kroků v určitém sledu. U některých Renaultů zvládnete celý postup pomocí ovládacích tlačítek na páčkách, u jiných už potřebujete dotykový displej nebo joystick pod volantem.

Pokud máte Renault z poslední dekády (Clio, Mégane, Captur, Scenic, Kangoo, Talisman), patrně vše vyřešíte kombinací těchto kroků:

  • Nastupte do auta, zavřete všechny dveře a zapněte zapalování (NEstartujte motor). U tlačítkového startu zmáčkněte tlačítko krátce, aby naskočily kontrolky na palubovce.
  • Na ovládací páčce (většinou pravá pod volantem) stiskněte tlačítko "Menu", případně použijte ovládací kolečko – listujte do menu "Servisní intervaly" nebo "Interval výměny oleje".
  • Pomocí tlačítek "+" nebo "–" nebo "OK" najděte výzvu k výměně oleje.
  • Jakmile se na displeji objeví "Servis" nebo "Olejová výměna", dlouze stiskněte tlačítko "OK" nebo "Reset". Držte minimálně 10 sekund.
  • Po uvolnění tlačítka by měla hodnota na displeji naskočit znovu na původní hodnotu (například 30 000 km nebo 12 měsíců).

Některé modely mají dotykový displej, kde menu najdete pod ikonou auta, pak pod "Údržba" nebo "Service", kde zvolíte reset intervalu výměny oleje. Elegantní je, že většina nových Renaultů si už vůbec nevšímá, kolik máte najetých kilometrů, pokud vynulujete interval ručně – to oceníte, když děláte výměnu dřív než je potřeba.

Starší modely (Clio III, Mégane II, Laguna II, Fluence) mají často otočné nebo dvě samostatná tlačítka. Postup je obdobný, jen někdy musíte mačkat "trip" nebo "kilometry" a čekat, až na displeji zabliká symbol "Servis". Držením tlačítka pak docílíte vynulování.

Překvapí vás, jak moc si různí technici navykli na své "zaručené" postupy. Někteří po výměně oleje vypínají zapalování, odemykají a zamykají auto, někteří naopak přepnou klíček do polohy dva-krát a zpět, aby si systém vše lépe „osahal“.

“Pokud reset intervalu provedete nesprávně, auto může zaměnit cyklus výměny oleje s intervalem běžné kontroly a místo 30 000 km hlásit interval 15 000 km. Proto vždy kontrolujte na displeji, co vlastně nulujete. Na YouTube koluje spousta různých rad, ale správný postup najdete jen v oficiálním manuálu k vašemu Renaultu,“ doporučuje servisní technik Tomáš Pospíšil z Auto ESA.

Objevují se i případy, kdy je pro reset nutná diagnostika přes OBD konektor – především u Mold Renaultů dodávek a některých nových hybridních modelů. U těchto aut je ale stále možné požádat o reset v běžném servisu „při kávičce“ a nebo využít chytrých aplikací typu CarScanner nebo ELM327, pokud si troufnete na základní práci s telefonem.

Běžné chyby a jak se jim vyhnout

Běžné chyby a jak se jim vyhnout

Může se to zdát primitivní, ale jakmile se vám na palubce znovu rozbliká kontrolka po čtyřech týdnech, dojde vám, že jste asi něco přehlédli. Většina chyb plyne z nedodržení přesného postupu nebo spěchu, kdy už při třetím pokusu člověk ztrácí trpělivost a zmate tlačítka. Nepřeskakujte jednotlivé kroky, zkontrolujte, zda máte skutečně zapnutý jen zapalování (ne nastartováno), a věnujte pozornost přesnému popisu zobrazeného na displeji. Hodně lidí navíc nepočká, až interval začne skutečně „blikat“, což je signál, že je možné reset vůbec provést.

Nerozhoduje jen přesný počet sekund držení tlačítka „OK“, ale také to, zda nepřepnete v menu příliš rychle (zaseknete palubní počítač v jiném režimu). Klasická chyba: místo intervalu oleje omylem resetujete interval běžného servisu nebo dokonce kilometráž pro technickou kontrolu. Tím si nejen prodloužíte práci, ale v horším případě vám začne auto hlásit jiné cykly servisních návštěv. Pokud v autě sdílíte řízení s dalšími členy rodiny, vždy jim ukažte, jak reset vypadá, aby se vyhnuli omylům – české návody jsou často zbytečně složité, nebo naopak přehnaně stručné.

Další z nástrah je změna designu menu mezi verzemi softwaru. Renault rád během roku vypouští drobné úpravy palubního systému. Takže pokud přesně nevidíte „Oil Change“, ale třeba "Revise Now", sežeňte si raději manuál k vašemu konkrétnímu roku výroby. Vyplatí se proto mrknout na komunity – například fórum renaultclub.cz je mnohdy rychlejší než samotný výrobce. Experti tam sdíleli už přes 750 různých tipů na údržbu palubních počítačů.

  • Neklikejte chaoticky do různých menu, může dojít ke zmatení řídicí jednotky a budete muset počkat, než systém znovu "pojede".
  • Nevynechávejte kroky, i když to vypadá jako ztráta času.
  • Používejte originální ovladače: ne každé univerzální zařízení pro OBD diagnostiku zvládne Renaulty správně.
  • Pokud vaše auto stále hlásí požadavek na servis, zkuste vypnout a znovu zapnout zapalování a opakovat celý proces.
  • Nikdy nevyjíždějte s nevymazanou výzvou – při garanční prohlídce vám mohou zpochybnit záruku.

Jestliže reset v menu vůbec nenajdete, zeptejte se v autorizovaném servisu právě na tuhle možnost. U některých motorů může být reset zamčený v rámci diagnostiky a volný přístup je blokován pro uživatele.

Tipy a triky pro pohodovou údržbu Renaultu

Když už si poradíte s nulováním výměny oleje, stojí za to vědět, jak na další věci, které vám péči o Renault usnadní. Originální olej, konkrétní doporučený typ i množství najdete nejen v manuálu, ale i na víčku motoru. Vyplatí se držet předepsané viskozity, protože moderní motory Renault jsou na kvalitu maziva háklivé – například 1.5 dCi, slavný "dieselový držák", má známou slabinu v intervalech údržby. Renault doporučuje výměnu oleje vždy po roce, klidně i při nedosažení plného intervalu kilometrů.

Důležitá rada: při výměně oleje si pečlivě zaznamenejte datum a stav tachometru. Evidenci pak oceníte nejen při další kontrole, ale hlavně při prodeji auta, kdy můžete prokázat, že bylo o motor dobře postaráno. "Na trhu s ojetinami má servisní knížka s pečlivě zapsanými výměnami oleje až o 20 % vyšší hodnotu než anonymní vozidlo bez historie," říká Martin Vodička z Auto ESA.

Renault často aktualizuje receptury olejů: například v roce 2021 byl pro hybridní motory a novější diesely povinný přechod na tzv. Low SAPS oleje, které chrání filtry pevných částic. Vyhnete se tím nejen problémům s emisemi, ale i s ochranou turba a citlivých senzorů v motoru.

  • Při dotahování filtru oleje postupujte s citem – přílišné dotažení vede k poškození těsnění.
  • Vždy používejte nové těsnění pod vypouštěcím šroubem.
  • Nezapomeňte kontrolovat hladinu oleje i po výměně: nové Renaulty mohou spustit alarm v případě nesrovnalosti.
  • Pokud máte alarm na nízký tlak oleje, nepokračujte v jízdě, může jít o závažnější problém než jen chybné nulování intervalu.
  • Na delší cesty mějte s sebou litr doporučeného oleje na dolití. Některé motory spotřebují až 0,7 l mezi výměnami, hlavně při dálničním provozu.

Určitě se vyplatí pravidelně čistit i samotný systém kolem víčka oleje a kontrolovat, zda v okolí nezůstává zbytek starého maziva. Pokud chcete ušetřit čas a nervy, používejte silikonové trychtýře, které pasují přímo do hrdla Renaultu a zabrání zbytečnému polití motoru. Hodí se mít doma i sadu rukavic a ubrousků – zní to jako banalita, ale kdo někdy vylil olej na rozžhavený motor, ví o čem je řeč.

Pro digitální fandy připomínám, že existují mobilní aplikace včetně myRenault nebo Uptime, kde snadno zaznamenáte historii údržby. Některé pokročilé modely Renaultu navíc samy posílají informace do aplikace v mobilu a upozorní vás nejen na nadcházející výměnu, ale třeba i na přiblížení servisního intervalu nebo nutnost návštěvy autorizovaného servisu.

Ač je český řidič tradičně vynalézavý, s elektronickým nulováním výměny oleje to nevymyslíte jinak, než podle předpisů. Nejde o vypnutí „otravné kontrolky“, ale o reálný záznam do systému, který chrání váš motor a hodnotu vašeho auta.