Když slyšíš „Mercedes-Benz“, vybaví se ti luxus, kvalita a hvězda na kapotě. Možná tě ale překvapí, že za touto ikonickou značkou se skrývá komplikovaná síť továren, inženýrů a historie, která se neodpočívá ani vteřinu. Vyrábět Mercedes není jen o tom naskládat plechy dohromady. Je to hlavně o inovacích a preciznosti, která nemá obdoby. Jen si představ – průměrný Mercedes projde během výroby přes 10 000 rukou a desítkami robotů, a to vše, aby tvá první jízda v eMku byla naprosto dokonalá.

Kdo skutečně stojí za značkou Mercedes-Benz?

Mercedes-Benz dnes patří pod německý koncern Daimler AG, který nedávno změnil jméno na Mercedes-Benz Group AG. Tenhle moloch vznikl oficiálně roku 1926, kdy se spojily firmy Karla Benze a Gottlieba Daimlera. Ale začátek příběhu sahá až do roku 1886, kdy Karl Benz postavil první automobil poháněný spalovacím motorem. Dnes už Mercedes-Benz není jen jedna továrna v Německu. Ve skutečnosti za výrobou stojí síť skoro 100 výrobních a montážních závodů napříč čtyřmi kontinenty.

Daimler AG sice sídlí ve Stuttgartu, ale Mercedesy se dnes rodí v továrnách roztroušených doslova po celém světě. V Evropě to jsou třeba hlavní fabriky v Sindelfingenu (vyrábí se zde S-Class, E-Class a elektromobily EQ), v Brémách (C-Class, GLC) nebo v Rastattu (A-Class, B-Class a kompaktní SUV). Ale Mercedes jede i dál: v maďarském Kecskemétu vznikají kompaktní modely, polský Jawor vyrábí motory a baterie, a Švédsko se stará o vývoj částí pro elektromobily. V Severní Americe tepou srdce SUV z montážní linky v Tuscaloose v Alabamě. Čína má zase velkou továrnu v Pekingu. A abych nezapomněl – některé modely Sprinterů pro zbytek světa sjíždějí z pásu v Argentině.

Spoustu lidí překvapí, že Mercedes-Benz běžně outsourcuje výrobu některých dílů. Například motory pro menší modely dodává Renault, pro sportovní modely AMG často pomáhá německá firma Mahle. Hotové vozy nebo komponenty pak cestují napříč Evropou, než se dostanou k zákazníkovi. Sleduješ ve zprávách, že nějaký model má zpoždění? Za to může právě globální propojenost výrobních řetězců Mercedesu.

Jak vypadá výroba Mercedesu od začátku do konce?

Některé věci dnes zůstávají pořád ruční prací, například ručně šité čalounění nebo sestavování motorů v AMG dílnách. Většina zbylých kroků je ale dnes nacpaná až po okraj roboty. V Sindelfingenu už teď běžně jezdí po hale autonomní vozíky, které samy rozváží díly ke správné výrobní lince. To je jedna z mála továren, kde máš větší šanci potkat robota než člověka.

Když si objednáš Mercedes přes konfigurátor, třeba zrovna GLC s modrou metalízou a bílou kůží, tvůj vůz dostane unikátní čárový kód. Robotická ramena pak berou plechy a přesně sekají, svařují a ohýbají karoserii podle tvého zadání. Někdy ještě člověk okem zkontroluje sváry – hlavně u kritických částí jako je podvozek. Pak přichází na řadu chemické lázně proti korozi a špičková lakovna.

Teprve potom se montují důležité věci: motory, elektronika, palubní desky. Opět všechno pod dohledem senzorů a kamer. Každý chybný díl se hned vyřadí. Finále probíhá jako orchestr: auto sjede z pásu, robotický systém jej zvedne do výšky a pod něj přiběhne podvozek. Na jedno kliknutí se celek spojí. Tohle se jmenuje „svatba auta“. V tu chvíli už Mercedes prakticky žije.

Možná se ptáš, jak je možné, že má Mercedes pověst auta, které vydrží skoro věčnost. Tajemství je v testech. Každý hotový vůz absolvuje několik kontrol: od laserového měření spár přes testovací jízdu na továrním okruhu až po sprchování silným deštěm simulovaným přímo v hale. Pokud něco nesedí, auto nejde ke klientovi. V tomhle je Mercedes neústupně tvrdohlavý. A když mluvíme o špičkové kvalitě, právě proto vozy od Mercedes-Benz často najdeš v garážích státníků, prezidentů i hlav rodin.

Proč Mercedes-Benz vyrábí auta po celém světě?

Proč Mercedes-Benz vyrábí auta po celém světě?

Možná si říkáš, proč by měli Němci montovat své jedinečné vozy v Maďarsku, USA nebo dokonce v Číně. Důvod je jednoduchý – Mercedes-Benz nechce jen vyrábět auta, chce být globální značkou, dostat se co nejblíž zákazníkům po celém světě. Výroba v různých regionech přináší i úsporu nákladů, vyšší flexibilitu a příležitost přizpůsobovat modely místním požadavkům. Například v USA si lidé potrpí na velká SUV a pickupy, zatímco v Evropě frčí sedan a hatchback.

Dalším důvodem jsou cla a obchodní překážky. Tím, že má Mercedes továrny i mimo Evropu, může snadněji zvládat dovozní poplatky a reagovat na změny v obchodních dohodách. Někdy také místní vlády přímo vyžadují, aby se auta prodávaná na jejich půdě vyráběla v domácích továrnách – typický příklad je Čína. Tady by si Mercedes bez tamní výroby škrtnul. Pekingská továrna BAIC Mercedes-Benz právě proto ročně chrlí statisíce vozů pro asijský trh.

Globální výrobní síť Mercedesu má ale i nevýhody. Pokud někde ve světě vypadne logistika, chybí jedno malé čidlo z Malajsie nebo v Alabamě stávkují dělníci, celé řetězce výroby se zadrhnou. Tohle neplatí jen pro Mercedes, ale právě on má infrastrukturu tak rozlezlou, že se občas někde něco zpomalí – a zákazník v Brně může čekat déle na své nové auto.

Pro Mercedes je ale klíčové být blízko zákazníkům. Věděli jste, že jen v Evropě můžeš navštívit přes deset muzeí a zážitkových center spojených se značkou? V továrně ve Stuttgartu si můžeš dokonce domluvit „factory tour“, kde si za pár eur prohlédneš celý proces, jak se rodí hvězda. Jestli tě auta aspoň trochu berou, stojí to za zážitek.

Co dělá výrobu Mercedes-Benz jedinečnou?

Mercedes-Benz nehraje jen na luxus. Jeho výroba je dlouhodobě synonymem inovací. Jako první přišel se systémem ABS, airbagy a kdysi i nezávislým zavěšením kol. Dnes jede na vlně elektromobility – továrny se mění tak, aby zvládly vyrábět nejen auta na benzin a naftu, ale hlavně elektrické vozy a hybridy. Elektromobily EQS nebo EQE už dnes vznikají v robotizovaných „chytrých továrnách“ v Sindelfingenu a Düsseldorfu.

Mercedes vidí budoucnost v udržitelnosti. Každá nová továrna musí splňovat přísné normy na úsporu energie a ekologii. Výroba v maďarském Kecskemétu například běží z části na solární energii a dešťová voda se používá v chemických lázních. Na některých modelech už dokonce najdeš komponenty z recyklovaných plastů a materiálů. Firma plánuje být do roku 2039 kompletně CO₂ neutrální ve všech svých provozech.

Ale pořád tu zůstává cosi starosvětského – tradiční řemeslo. Pokud jsi někdy viděl, jak technici AMG v Affalterbachu staví motory do sportovních modelů, víš, jak to vypadá. Každý motor nese podpis svého stavitele, což vyjadřuje zodpovědnost i hrdost. To je něco, co nenapodobíš pouhým automatem. I v roce 2025 si z Mercedesu neodneseš jen auto, ale i kus historie a dovednosti lidí, kteří za ním stojí.

Je zajímavé, že značka ve svých továrnách testuje umělou inteligenci pro prediktivní údržbu strojů, samořiditelné vozíky a spravuje obří databázi každého konstrukčního šroubu. Mercedes stále hledá nové cesty, jak být o krok napřed. A věř tomu, že když dneska usedneš do jejich auta, máš pod zadkem dávku techniky, kterou by ti před dvaceti lety záviděl i mistr James Bond.