Věděli jste, že když jedete v Hyundai i30, možná usedáte do auta, které vzniklo pár hodin od vašeho domova? Žádné další cesty přes půl světa, žádné anonymní dílny v daleké Asii. Hyundai i30 vyrábějí Češi – konkrétně ve Slezsku. Možná právě proto si ho tolik místních řidičů oblíbilo. Je to trochu zvláštní pocit, když v mezinárodní značce najednou potkáte tolik “domácí” práce a know-how. Stačí se zastavit na jakémkoli parkovišti – i30 je prostě všude! Ale kde přesně tenhle hatchback vzniká? Proč právě tady? A proč má česká výroba pro Hyundai a celou Evropu takový význam?

Výroba Hyundai i30: Srdce v Nošovicích

Zatímco spousta lidí by si možná tipla, že každé "korejské" auto jede do Evropy z Asie, opak je pravdou. Hyundai i30 vzniká výhradně v české továrně v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Tahle moderna hala se rozkládá na více než 200 hektarech a zaměstnává přes 3300 lidí. Výroba tu běží od roku 2008, kdy tu z linek sjela první generace i30. Zajímavé je, že Hyundai investoval do zdejší továrny kolem 1,2 miliardy eur – a bylo to vidět hned od začátku.

Za jediný rok tu vyrobí kolem 300 000 aut, většinou právě modely i30, Tucson nebo Kona. Z toho přes devadesát procent směřuje do Evropy, zbytek do vzdálenějších koutů světa. Celkově už tu z linek sjelo víc než 4 miliony aut pro zákazníky od Norska až po Egypt (a občas se podaří chytit některý model i za mořem v Austrálii).

Výroba je tu doslova orchestr přesnosti. Roboty svářejí karoserie s přesností na milimetry, lakovna má kvůli čistotě speciální filtry, a když auto dorazí do finální montáže, zkušení pracovníci vše dokončí ručně. Celý proces je postavený na systému "just-in-time" – to znamená, že každá součástka přijíždí doslova jen pár minut před použitím. Takže žádné velké sklady, všechno běží svižně a efektivně. Díky tomu tahle továrna často patří mezi vůbec nejmodernější v Evropě a neustále sbírá různá ocenění, nejnovější třeba za energetickou úspornost a nízkou ekologickou stopu.

Možná jste slyšeli, že některé automobilky občas zlevní výrobu přesunem do levnějších regionů. Hyundai šel opačnou cestou: pokud vyrábíte model pro Evropu přímo v Evropě, máte blízko ke všem dodavatelům, trhům i zákazníkům. To znamená rychlejší inovace, spolehlivější logistiku a nižší ekologickou zátěž – a to všechno zákazníci oceňují.

FaktHodnota
Rok zahájení výroby v Nošovicích2008
Plocha areálu200 hektarů
Počet zaměstnanců3 300
Roční produkceaž 300 000 vozů
Podíl exportu90 %
Počet vyrobených Hyundai i30přes 1 800 000

Jestli jste si někdy dali tu práci, koukli jste pod kapotu svého i30 nebo mrkli na boční štítek dveří, dozvíte se jasně: Made in Czech Republic. Často to na parkovišti potěší víc než odznáček s modrým oválem nebo symbolem oktávky.

Proč zrovna Nošovice? A co dělá českou výrobu speciální

Proč zrovna Nošovice? A co dělá českou výrobu speciální

Tohle je otázka, která napadne skoro každého. Hyundai je přece globální značka. Proč nezvolili třeba Polsko, Slovensko nebo Maďarsko? Hlavní roli v tom hrálo několik faktorů. České Slezsko má dlouhou průmyslovou tradici a v regionu bylo spousta zkušených lidí, kteří předtím pracovali v automobilkách (stačí mrknout na historii Tatrovky, Avie nebo Karosy). Asi i proto nebyl problém najít kvalitní zaměstnance.

Dalším plusem je poloha. Nošovice leží na klíčovém dopravním uzlu mezi Českem, Polskem a Slovenskem. Tím pádem je snadné zásobovat továrnu díly, logisticky je to odtud lehké na všechny strany. Hyundai tady vsadil na to, že bude celý výrobní proces lokální – a to platí i pro dodavatele. Víc než 70 % dílů pochází z regionu nebo přímo z Česka. Máte tak vlastně jedno z mála "českých" aut s korejským logem.

Jen pro představu – v Nošovicích se denně vyrobí cca 1500 až 1600 aut v různých variantách. Výrobní cyklus jednoho vozu? Od kousku plechu do hotového auta uplyne sotva 20 hodin. Továrna neřeší jen "slepování" aut, ale má i vlastní vývojové centrum a testovací areál. Tohle je pro značku hodně cenné – zpětnou vazbu z českých silnic dostává skoro okamžitě. Stroje a technologie se neustále modernizují. Naposledy proběhla velká obměna robotů ve svařovně nebo v lakovně kvůli důrazu na ekologii.

Mimochodem, pokud jste někdy viděli miniaturní šot z výroby auta, v Nošovicích se přesně takhle pracuje. Robotické rameno zvedá karoserii, druhé ji přiveze ke svaření, a lidé kontrolují detaily. Každý den se testuje pár hotových aut na polygonu. Chytře tu funguje recyklace vody, solární panely na střeše a pro zaměstnance tu mají třeba i vlastní jídelnu, školku nebo sportovní areál. A aby toho nebylo málo – sem tam tady pořádají Den otevřených dveří, kam se hrnou celé rodiny i s dětmi. Továrna tak není jen anonymní hala, ale živá součást regionu i celé republiky.

Výroba v Nošovicích má ještě jednu výhodu, a tu často oceníte až při opravě nebo shánění náhradních dílů. Díky lokální produkci nejsou většinou dlouhé čekací doby, dostupnost dílů je nadprůměrná a ceny servisů udržitelné. Některé díly (například pro i30) vám v českých servisech vymění klidně na počkání, protože "všechno leží za rohem".

Zajímavostí je, že model i30 dostal pro evropský trh i nové bezpečnostní a komfortní prvky, které v Asii často vůbec nejsou. Například systém udržování v jízdním pruhu, chytré asistenční systémy nebo české menu v infotainmentu jsou právě výsledkem výroby přizpůsobené místním požadavkům.

Abyste si mohli porovnat, kolik "českosti" v autě máte, uvádím jednoduchou tabulku:

KomponentaPůvod
KaroserieČesko / Morava
Motory 1.0, 1.5Slovensko
PřevodovkyPolsko
Palubní systémy, světlaČesko
Kola, pneumatikyEvropa
Infotainment, displejeNěmecko

Když spojíte sílu lokální výroby a globálního know-how, není divu, že se z Nošovic stal evropský úspěch. A to nejen v číslech, ale i v pověsti auta, na které se dá spolehnout. Proto se Hyundai i30 často objevuje v žebříčcích nejžádanějších hatchbacků v ČR i celé Evropě.

Tipy pro české řidiče: Výhody

Tipy pro české řidiče: Výhody "domácího" Hyundai i30 a co sledovat

Když si vybíráte auto, které doslova vzniklo “za rohem”, oceníte spoustu věcí. V první řadě je to dostupnost servisu a dílů. Hyundai má v Česku přes 80 autorizovaných servisních míst, takže i když pes Max rozkouše zadní pásy, není to žádné drama – seženou je rychle a většinou bez zbytečného čekání.

Dál tu máme české menu v infotainmentu, technické informace v češtině a uživatelské návodky, které jsou napsané srozumitelně, což třeba u některých „dovozových“ konkurentů může být problém. U i30 je navíc zajímavá i dostupnost chytrých prvků už v základní výbavě – třeba asistent pro rozpoznávání únavy řidiče, zadní parkovací kamera nebo bezklíčové startování. To nebývá pravidlem ani v dražší konkurenci.

Díky tomu, že auto nevzniká na druhém konci světa, odpadají rizika spojená s mezinárodním transportem. Nejde jen o ekologickou stopu, ale i o poškození při přepravě nebo zpoždění při výrobě (tady někde si majitelé některých „světových“ značek občas postesknou, že na své auto čekají déle než na nový model telefonu). Hyundai i30 z Nošovic má zpravidla kratší dodací lhůty, což je fajn i při objednávce atypického modelu.

Příjemným bonusem je i to, že spousta techniků a servisáků zná vůz jako své boty, protože z Nošovic často přebírají aktuální školení a novinky přímo od výrobců. Občas tak můžete narazit na užitečné tipy třeba jak ušetřit na pravidelné údržbě nebo jak snadno vyřešit drobné technické potíže sami – třeba výměnu filtru nebo kontrolu kapalin zvládne podle návodu i laik.

Pokud chcete, aby váš Hyundai vydržel co nejdéle v top stavu, zaměřte se u skladových aut na kontrolu výrobního štítku. Česká výroba má pověst větší preciznosti i díky kvalitním evropským materiálům. Starší ročníky (zvlášť 2008–2012) měly občas potíže s korozí podvozku, ale to už je minulostí – dnešní i30 má vylepšený antikorozní lak i ochranu podvozku. Každé auto navíc prochází důkladnou výstupní kontrolou, a pokud kontrolky nesvítí, můžete být docela v klidu.

Pro milovníky statistik: i30 je pravidelně mezi TOP 5 nejprodávanějšími hatchbacky v Česku, a to jak v privátním, tak ve firemním segmentu. Za posledních deset let jich na české silnice přibylo přes 75 000 kusů – což na značku "zvenčí" rozhodně není málo. Oblíbené jsou i díky možnosti pořádného kufru (395 litrů), úsporným motorům a možnosti přepínat různé jízdní režimy (eco/normal/sport).

Máš-li pocit, že chceš u auta “něco víc”, tady se opravdu nemusíš bát. Továrna v Nošovicích pravidelně testuje prototypy nových technologií, takže Hyundai i30 je často první model, který dostává nové asistenční prvky, vylepšené pohony nebo aktualizace infotainmentu. Když ti Max skočí do kufru s mokrýma tlapkama, stačí vytáhnout podlahu a vysušit – praktičnost je prostě hlavní devíza.

Výhody nejsou jen v servisu nebo kvalitě. Díky bohaté produkci je na trhu dost ojetých Hyundai i30 za rozumné ceny – což dělá z i30 fajn volbu i pro lidi, co hledají rozumné druhé auto do rodiny. Czech made znamená přehlednou historii, jasné VIN kódy a minimální riziko "stočených" aut ve srovnání třeba s některými dovozy. Je to vlastně takové nepsané doporučení: pokud chceš novější hatchback s regionální podporou a známým původem, i30 z Nošovic je sázka na jistotu.

A kdybys potřeboval záruku, i tady Hyundai v Česku nasadil silný trumf: pětiletá záruka bez omezení kilometrů. Prostě jezdi, jak chceš, a nestarej se. Nedává to moc prostoru konkurenci přemýšlet, jak tuhle nabídku překonat.

Hyundai i30 není jen "korejec" na českých silnicích. Je to kus Česka v autě s globálním logem. Ať už tě na něj přivedla praktičnost, cena, nebo zvědavost, teď už víš, že to není žádný anonymní vůz, ale auto s duší, které vzniklo pod rukama lidí z tvého okolí.