Olympiáda nervů. Tak vypadá moment, kdy vám na palubní desce zabliká kontrolka motoru. Co vlastně vaše auto sděluje? Kdysi byste začali hledat radu v servisu, dnes ale zvládne základní „rozbor krve“ auta i laik. Moderní diagnostika auta je dostupnější, než kdy dříve a často zachrání nejen čas, ale i peněženku. Co všechno se dá při diagnostice vašeho auta vlastně zjistit?

Jak funguje auto diagnostika a co všechno dokáže odhalit

Když se řekne auto diagnostika, většina lidí si představí mechanika, jak s notebookem obchází auto a hledá něco tajemného. Za pár minut má jasno: ví, proč nesvítí kontrolka airbagu, proč auto špatně startuje nebo proč auto cuká při jízdě. Ve skutečnosti je princip jednoduchý – auto má dnes v sobě víc počítačů než běžný byt. Takový průměrný model z roku 2021 už využívá až sto samostatných řídicích jednotek, které si spolu povídají téměř nepřetržitě.

Každá je napojená na senzory, které sbírají data. Pokud některý údaj „nesedí“, objeví se v paměti chybová hláška. Diagnostika je vlastně způsob, jak číst myšlenky auta – pomocí speciálního diagnostického přístroje (často malé „krabičky“ napojené přes OBD zásuvku) načtete tyto uložené chyby nebo získáte aktuální data ze všech možných částí auta.

Nejde jen o motor. Dnes už diagnostika pokrývá řadu systémů: ABS, airbagy, imobilizér, automatickou převodovku, navigaci, klimatizaci, dokonce i sledování tlaku v pneumatikách. Kromě základního načtení chyb umí lepší diagnostiky i kódovat nové díly, aktualizovat firmware, nebo například resetovat servisní intervaly. Některé servisy nabízejí i elektronický „zdravotní test“ celého vozu, kdy vyjede kompletní protokol o aktuálním technickém stavu auta.

Mimochodem, chyby nejsou všechny „stejně závažné“. Existuje několik stupňů – okamžité chyby spojené například s poruchou snímačů důležitých k bezpečnosti jízdy, nebo jen informační upozornění na blížící se servis. V tabulce najdete nejčastější závady, které čeští řidiči při diagnostice svých vozů zjišťují:

Typ poruchyProjevRiziko
Snímač kyslíku (lambda sonda)Zvýšená spotřeba, blikání kontrolky motoruStřední
Snímač otáček motoruProblémy při startování, chcípání motoruVysoké
Kabeláž ABSVypnutí ABS, svítí kontrolkaVysoké
Chyby v airbagové jednotceNesvítí kontrolka airbaguVysoké
Porucha EGR ventiluKolísání otáček motoru, ztráta výkonuStřední

Některé vozy umožňují pomocí diagnostiky dokonce „uvolnit“ odpojené bezpečnostní systémy zpět do provozu (to ale nikdy neřešte doma bez znalostí, bezpečnost především). Jestliže někomu mrznou okna u Octavie, tipněte si: často to není samotný motorek, ale právě chyba v řídicí jednotce oken – diagnostika vám ji najde za deset minut.

Jak využít auto diagnostiku – tipy z praxe i mýty

Jak využít auto diagnostiku – tipy z praxe i mýty

Auto diagnostika není žádná magie pro vyvolené. Poměrně kvalitní zařízení dnes pořídíte za cenu jedné nádrže naftového combi. Na trhu je několik typů čteček: základní za pár stovek zvládne číst a mazat jen jednoduché chyby motoru (typicky ELM327 čtečka s mobilní aplikací), profi zařízení (Bosch, Delphi, VAG-COM) zvládnou komplexní přehled i pokročilé zásahy. Než ale nějaké koupíte, ověřte si, jestli je kompatibilní s vaším autem a jestli podporuje češtinu. Některé méně kvalitní čtečky ukazují pouze obecné kódy, které stejně musíte „přeložit“ pomocí internetu.

Často se také řeší: „Uvidí diagnostika úplně všechno?“ Ne. Někdy jsou závady mechanického charakteru skryté – třeba prasklý unavený silentblok v zavěšení zadního kola diagnostika neodhalí, protože k němu žádný snímač není. Stejně tak neodhalí vodu v palivu nebo špatný chod ruční brzdy. Pokud chcete mít auto v top stavu, je vhodné spojit diagnostiku s klasickou vizuální prohlídkou.

Docela běžná otázka je i „Proč kontrolka po smazání znovu svítí?“ Chybové hlášky lze často smazat, ale pokud je skutečný problém nevyřešený, chyba se okamžitě objeví znovu při nové jízdě. Proto nikdy nemá smysl pouze „vynulovat“ kontrolku bez toho, aby se odstranila příčina. V servise nabízejí takzvaný „zásah na slepo“, kdy jen vymažou chyby a auto pustí dál – to se nevyplácí hlavně při koupi ojetin. Nejrozumnější je nechat si vždy vyjet diagnostický protokol na papíře a archivovat si ho, třeba i během záruční doby – může se to hodit jako důkaz při reklamaci.

Všechny ojetiny s nabídkou „bez chyby“ si projděte právě přes diagnostiku. Třeba německý ADAC zjistil při testování 3000 aut, že skoro polovina jich měla uložené chyby, které prodejci záměrně mazali – ale v paměti auta lze dohledat, kdy byla chyba naposledy vymazána. Pokud vám tedy čerstvá ojetina po pár týdnech začne blikat kontrolkou, víte proč.

Tip z praxe: Když vám v zimě často stávkuje žhavení, je dobré jednou za čas zkontrolovat diagnostikou „reálné hodnoty“ žhavicích svíček. Starší dieselové vozy ukazují reálný odpor, díky kterému zjistíte nejen špatnou svíčku, ale i vadné relé žhavení.

Překvapí vás, že asi pětina závad u novějších vozů nemá skoro žádný dopad na jízdní vlastnosti – například u přetlakování v palivové nádrži (běžné u koncernových aut). Pokud však svítí žlutý „motor“, nikdy to neignorujte. Dlouhodobé přehlížení chybového hlášení může vést až k poškození katalyzátoru nebo řízení motoru – a to už je účet na desítky tisíc.

A jaké mýty kolují o diagnostice? Jeden z nejčastějších je, že vymazání chyb trvale vyřeší problém. Ve skutečnosti diagnostika jen řekne, kde je v autě problém, nejak ho napravit. Druhým mýtem je, že když se držíte doporučeného intervalu servisu, auto nemůže mít chybu. Chyba v elektronice se často objeví i mezi pravidelnými prohlídkami, hlavně u aut s vysokým nájezdem nebo v extrémním počasí.

Třetím mýtem je „jen u autorizovaného servisu zjistíte vše“. Ano, značkové servisy mají originální software a přístup k detailním postupům, ale základní chyby zjistíte i s běžně dostupnými přístroji. Hlídejte jen to, zda váš model a rok výroby podporuje vaše zařízení.

Kdy je dobré auto diagnostiku použít a jak z ní vytěžit co nejvíc

Kdy je dobré auto diagnostiku použít a jak z ní vytěžit co nejvíc

Nečekejte na blikání kontrolky. Diagnostika má smysl i třeba před odjezdem na delší dovolenou, po koupi ojetiny nebo při neustálém zhasínání/nefunkčnosti některých prvků (například když vám často přestává fungovat rádio nebo zámky dveří). Mít představu o zdravotním stavu auta je pro klid v hlavě k nezaplacení.

Nezapomeňte, že některé chyby mohou být jen dočasné – třeba vadná baterka v klíčku vyvolá chybovou hlášku imobilizéru, která po výměně sama zmizí. Diagnostika vám ale také ukáže i údaje, které byste jinak museli složitě zjišťovat – například přesnou hodnotu napětí alternátoru, tlaku paliva, nebo dokonce průběh zapalování ve válcích motoru.

Při diagnostice doporučuji vždy postupovat podle těchto kroků:

  • Před připojením čtečky pořádně dobijte baterii auta.
  • Auto vypněte, zapojte čtečku do OBD zásuvky (typicky poblíž volantu).
  • Sledujte pokyny na obrazovce, často je potřeba otočit klíčkem do polohy „start“ bez spuštění motoru.
  • Načtěte všechny uložené chyby, nejen „aktuální“.
  • Vždy si udělejte zálohu vyčtených údajů (screenshot, tisk). Oceníte to při pozdějším servisu.
  • Pokud diagnostika nabídne možnost testu akčních členů (např. sepnutí relé ventilátoru, test palivového čerpadla) – využijte ji.
  • Při výměně dílů nechte chybu vymazat až po opravě. Pokud je problém opakovaný, hledejte příčinu dál (často detailní popis chybového kódu napoví, co je v háji).

Čím víc údajů si zapíšete, tím lépe se později odhaluje opakovaná závada. Pokud vybíráte ojeté auto, zkuste si s prodávajícím vyjet celý diagnostický výpis – zjistíte nejen skryté poruchy, ale i to, jestli někdo nehejbal s počítadlem najetých kilometrů (v datech bývá záznam o km při různých událostech, třeba při výměně dílu nebo první registraci ještě v Německu).

Statistiky českých servisů ukazují, že nejčastějšími problémy bývají různé anomálie v emisním systému, chyby v komunikační sběrnici mezi jednotlivými řídicími jednotkami nebo úplně banální záležitosti typu „zdroj napájení slabý“. S tím posledním se setkal snad každý, komu jednou za rok zamrzly světla nebo odmítlo nastartovat rádio.

Shrnuto a podtrženo – auto diagnostika už dnes není jen pro nadšence s univerzitou v elektrotechnice. Obyčejný řidič s pár kliky zjistí, jestli jeho vůz nechystá nemilou překvapivou show na příští dovolené. A za pár stovek na diagnostické zařízení můžete vyřešit spoustu starostí a ušetřit desítky tisíc při koupi auta, na dovolené nebo v servisu. Moderní auta nejsou žádní zlobiví roboti – jen vám chtějí říct, kde je problém. Umět jejich řeč je k nezaplacení. Auto diagnostika je dnes klíčem k bezpečí i klidu duše každého řidiče.