Možná si myslíte, že když vám leží stará značkovaná SPZ ve sklepě, nevzniká z toho žádný problém. Ale stačí pár měsíců bez povinného ručení, a najednou vám přijde obálka od České kanceláře pojistitelů (ČKP) s překvapením, na které rozhodně nikdo nečekal rád. Nedoplatky za povinné ručení dnes už nejsou okrajová záležitost – týkají se desetitisíců motoristů, od zapomenutých motorek přes historické auta až po vozy, které už fyzicky neexistují. Kombinace ČKP, zákonných povinností a informačního chaosu často děsí i zkušené motoristy, kteří nejsou schopni přesně zjistit, kolik dluží, proč a komu. Realita je taková, že na ČKP leží registr všech vozidel, jejichž pojistná povinnost nebyla dodržena. Průměrná vymáhaná částka se přitom často pohybuje i v řádu několika tisíc korun, a navíc úroky z prodlení snadno narůstají do nepříjemných výšek. Jak zjistit, kolik ČKP skutečně dlužíte? Nebo zda vůbec něco? A co když se dlužná částka nespravedlivě táhne za autem, které už dávno neexistuje?

Jak funguje vymáhání nedoplatku ČKP a proč vzniká dluh

Začněme jedním hodně rozšířeným mýtem: Pokud auto nejezdí, povinné ručení nepotřebuje. To není pravda. Ze zákona je jasně dáno, že povinné ručení musí mít každé registrované vozidlo, které není oficiálně odhlášeno z registru a odevzdány jsou obě SPZ. Takže i auto, které stojí léta nehybně na dvorku bez kol, vzniká každým dnem dluh, pokud nemá platné povinné ručení. Kolik dlužím na ČKP pak není abstraktní otázka, ale velmi konkrétní problém pro tisíce lidí ročně. Česká kancelář pojistitelů má přístup do centrálního registru vozidel a porovná ho se seznamem všech platných pojistných smluv, které dostává od pojišťoven. Stačí jen malá nesrovnalost – a automaticky se rozjede proces určování období bez pojištění. Tady je dobré zmínit jeden důležitý detail: pokud jste pojistku ukončili nebo změnili pojišťovnu, vaše stará pojišťovna má povinnost to nahlásit, ale chyba se často stane právě v těchto přechodech. Horší je, že pokud vozidlo nebylo správně vyřazeno nebo došlo k chybě v databázi, systém dál generuje nedoplatky, které nikoho nešetří. Tabulka níže ukazuje, jaké sazby tzv. příspěvku nepojištěných v aktuálních letech platily:

Typ vozidlaVýše poplatku za den (Kč)Maximální sazba za rok (Kč)
Osobní automobil5018 250
Nákladní automobil7025 550
Motocykl207 300
Autobus9032 850

Takže i když vám unikne třeba jen jeden měsíc pojištění na běžném autě, platíte ČKP 1 500 Kč. Pro mnoho lidí je to první a velmi nákladné překvapení.

Jak zjistit, zda a kolik dlužíte na ČKP

Nejasnosti se často točí kolem toho, kde a jak (bez poplatků) zjistit svůj skutečný dluh. Věřte, že i v roce 2025 je to pořád trochu detektivka, protože informace z registru vozidel, z pojišťoven i od úředníků se nemusí krýt. Proto: Nejjednodušší cestou je obrátit se přímo na ČKP, která nabízí online formulář na svých stránkách. Stačí zadat registrační značku nebo VIN vozidla a systém zpětně promítne historii a případný dluh. Pokud už jste dostali výzvu k úhradě, vždy najdete číslo případu i rozpis konkrétního období a typu vozidla. Kromě webu ČKP můžete další kontrolu provést také v Centrálním registru vozidel prostřednictvím Portálu občana. Ani tady ale nenajdete přímou informaci o výši dluhu – dozvíte se pouze, za jaké vozidlo a období pojištění chybí. Neztrácejte čas obvoláváním jednotlivých pojišťoven – jejich data jsou odesílána přímo ČKP a bez spolupráce s touto institucí se stejně dál nedostanete. Co dělat, když máte podezření, že auto bylo odhlášené, ale systém to neeviduje? Zde je nutné shromáždit doklady o vyřazení nebo skartaci SPZ, případně potvrzení od úřadu i od pojišťovny. Bez dobré dokumentace vždy budete mít proti ČKP menší šance.

  • Tip: Pokud jste pojistku rušili a neradi papírujete, nikdy nespoléhejte jen na e-mailovou domluvu s pojišťovnou. Chtějte vždy písemné potvrzení o ukončení smlouvy.
  • Pozor: Výzva od ČKP může přistát i několik let poté, co jste auto prodali nebo ekologicky zlikvidovali. Proto se vyplácí pravidelně kontrolovat registr a nepodceňovat archivaci všech dokumentů.
  • Víte, že: Ročně ČKP eviduje přes 60 000 případů vymáhaných nedoplatků? Podle dat zveřejněných samotnou kanceláří bylo v roce 2024 vymáháno celkem 870 milionů Kč na příspěvcích nepojištěných.

Pokud jste chybu opravdu neudělali vy, nebojte se bránit – návrhy na přezkoumání se řeší standardně, ale čas hraje proti vám.

Jak postupovat, když dluh na ČKP objevíte

Jak postupovat, když dluh na ČKP objevíte

Zavolat ČKP a přiznat dluh asi nikdo neudělá rád, přesto je rychlá reakce klíč. Příspěvek nepojištěných není pojistné v běžném slova smyslu – je to příspěvek zajišťující odškodnění obětí dopravních nehod způsobených nepojištěnými vozidly. Dlužná částka se vypočítává zpětně za každý den, kdy vozidlo nemělo pojištění, podle výše uvedené tabulky. Tady je dobré vědět: Pokud ČKP chybu udělala, protože například pojišťovna nenahlásila ukončení správně, můžete se bránit. Stačí dodat smlouvu, EML (evidenční list), potvrzení o sešrotování, případně doklad o vyřazení z provozu. Když je dluh oprávněný, moc možností na slevu ale není – zákon je dost přísný. Návrh na rozložení do splátek přijímá ČKP běžně, pokud to dává smysl a máte připravené všechny doklady. Zajímavostí je, že ČKP může poplatky odpustit nebo snížit ve výjimečných případech, například když prokážete, že vozidlo fyzicky neexistovalo a chyba byla zcela na straně úřadu či registru. Přesto je lepší „předcházet“ než „řešit“. Pokud hrozí exekuce (což je vždy až po soudním řízení), máte poslední šanci dohodnout se bez výrazných soudních poplatků a navýšení dluhu.

Povinnost platit příspěvek nepojištěných je stanovena zákonem č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Podle § 24 řidič ručí za období nepojištění, pokud vozidlo nebylo odhlášeno nebo zaniklo jeho povinné ručení.
— Česká kancelář pojistitelů, záznam z tiskové zprávy 2024

Pokud však s ČKP jednáte včas, často se dá dohodnout rozumný splátkový kalendář, případně dojde i k přehodnocení nesprávně stanoveného období bez pojištění. Nebojte se obrátit i na právníka – několik dobře zvolených vět v dopise má někdy větší váhu než desítka e-mailů.

  • Někdy stačí dokazat, že vozidlo v inkriminované době nebylo fyzicky způsobilé provozu ani k jízdě na komunikacích (například neprošlo technickou), čímž můžete získat slevu nebo dokonce storno poplatků.
  • Rozhodně komunikujte, neignorujte výzvu – mlčení pro ČKP znamená uznání dluhu.
  • Při nelegálním použití vaší SPZ třetí osobou (krádež, falšování evidence) vždy oznamte věc Policii ČR a trvejte na evidenci protokolu – i to vám později u ČKP pomůže.

Nejlepší obrana je ale vždy aktivní přístup a pravidelná kontrola registrů i smluv. Ročně to nezabere víc než pár minut, ale může vám to ušetřit pořádné starosti i tisíce nebo desetitisíce korun.

Tipy, jak se dílčím dluhům vyhýbat a zbavit se starých povinností

Když už víte všechno o tom, jak dluh na ČKP vzniká, zbývá probrat klíčové kroky, jak podobným problémům předcházet. První zásada zní: Myslete na všechny registry a administrativu. Odhlášení vozidla není jeden klik – znamená to zároveň odevzdání všech značek, zápis do databáze, uzavření smlouvy s pojišťovnou a uschování všech dokladů na několik let (doporučuje se alespoň 5 let, ale kdo je pečlivý, nechává si je i déle). Pokud vůz prodáte, nikdy nespoléhejte jen na kupní smlouvu – dokud není přepis skutečně proveden na úřadu, v očích státních institucí a ČKP za všechny nedoplatky odpovídáte stále vy. Zajímavým momentem posledních let je digitalizace a možnost online kontroly většiny dokumentů. Naštěstí většina úřadů přijímá e-doklady, takže i potvrzení pojišťovny lze dnes uložit do e-mailu nebo cloudu. Jestli vám chodí e-obálky do datových schránek, hlídejte i jejich pravidelnou kontrolu – upomínky od ČKP mají úřední charakter a ignorování je cesta k navýšení dluhu až do exekuce.

  • Praktický tip: Po každém prodeji či likvidaci auta si nastavte upomínku v kalendáři na kontrolu ČKP a registru za 30 dní – ověříte, že vše bylo správně zadministrováno.
  • Nikdy neodkládejte řešení sporných záležitostí s pojišťovnou – pokud máte pochybnost, trvejte na papírovém (nebo e-mailovém) potvrzení o ukončení pojistky s jasně viditelným datem ukončení smlouvy.
  • Při pochybnostech se obraťte na nezávislé poradce nebo specializované právníky – často najdete na internetu užitečné vzory žádostí nebo zkušenosti ostatních motoristů.
  • Ročně ČKP odpisuje několik tisíc nesprávných dluhů – pokud prokážete chybu, nebojte se obrátit i na Českou obchodní inspekci nebo ombudsmana.
  • Vždy zálohujte a archivujte dokumenty související s registrem i pojištěním vozidla.

A když už se do podobné situace dostanete – hlavní je klid, vyhnout se unáhleným úhradám a nejprve si pečlivě ověřit správnost a výši dluhu. Ušetříte si tak spoustu času, nervů a často i peněz. Dlužit ČKP není žádná výhra, ale s dobrou přípravou, pečlivostí a trochou důvtipu se většině problémů můžete úspěšně vyhnout.