Představ si, že sedíš za volantem svého auta značky Hyundai. Možná tě ani nenapadne, odkud vlastně tohle auto dorazilo, jak probíhá jeho výroba, co všechno mu předcházelo, a čím je vlastně Hyundai v dnešním světě aut tak výjimečný. Většina lidí při slově Hyundai automaticky napadne Korea, ale věci nejsou tak jednoduché, jak se zdají. Hyundai už dávno není jen „korejská značka“, která vyrábí malé městské vozy – dneska jede na vlně technologie, inovací a skládají se do ní součástky i mozky z celého světa. Hodně Čechů neví, že právě v Česku vyjíždí každý den z továrny v Nošovicích stovky hotových aut, která už podruhé ani nezastaví na výrobní lince a mizí směr celá Evropa. Věděl jsi, že na každém autě, které u nás vznikne, makají lidé z okolních vesnic, a dokonce i speciální robot, který se jmenuje „štěně“? A není žádná výjimka, že ti tvůj soused říká, že dneska „byl v práci vyrábět Kona nebo Tuscona". Hyundai umí překvapit a skloubit věci, na které jsme byli zvyklí jen ve filmech o montážních linkách v USA nebo Japonsku.
Historie a expanze značky Hyundai ve světě
Tak kde se to vlastně celé začalo psát? Značka Hyundai vznikla už v roce 1967 v Jižní Koreji, takže až budeš příště tátovi vysvětlovat, že to není žádná nováček mezi auty, můžeš klidně použít tenhle údaj. První model, Hyundai Cortina, vznikl ve spolupráci s Fordem, což tehdy už samo o sobě znamenalo kvalitu a ambice. Postupem let začala firma natahovat svá chapadla do různých koutů světa, protože nestála o to být „jen místní značka“. Kolem devadesátých let už byla vidět na evropských trzích, kde se hlavně v Německu, Velké Británii, ale i v Česku začínaly objevovat jejich vozy z dovozu.
Jenže od roku 2006 to vzali Korejci pořádně z gruntu. Postavili první továrnu přímo v Evropské unii – jak jinak než u nás, v Nošovicích na severovýchodě Moravy. Vybrali ideální místo kousek od Frýdku-Místku, kde se sešla dostupná pracovní síla, příznivé podmínky a hlavně perfektní pozice pro rozvoz aut po celé Evropě. Prostě uprostřed všeho dění. Během posledních dvaceti let postavili desítky továren po celém světě – jestli znáš někoho, kdo si přivezl Hyundai z USA, Indie nebo Turecka, není na tom nic divného, mají tam vlastní výrobu. Všude, kde otevřou výrobní halu, pak posunou místní ekonomiku, dají práci lidem a investují do technologií, které často působí jako sci-fi budoucnost.
Když jde o objem výroby, Hyundai patří od roku 2022 mezi TOP 3 světové automobilky, kousek za Toyotou a Volkswagenem. Není to jen tím, že mají obrovské množství modelů, ale hlavně speciální strategii – každý region dostane auta přesně šitá na míru. V Evropě najdeš elegantní i30, elektrickou Konu, ve Státech se jede na SUV Santa Fe a Asia miluje třeba Accent. Přitom všechno spojuje motorizace, která prošla tvrdým sítem testování a vývoje. Ve zkratce, Hyundai není žádný „asijský lowcost“, ale těží z toho nejlepšího – inovací, vlastní filozofie a moderní výroby.
Kde se Hyundai opravdu vyrábí? Továrny a unikáty výroby
Tak pojďme na to nejvíc konkrétní. Hyundai má dneska hlavní výrobní základny v několika částech světa. Samozřejmě, dominuje Jižní Korea, kde mají nejen obrovské montážní linky, ale i vývojová centra. Největší továrnou na světě je právě komplex v Ulsanu, kde se každý rok vyrobí neuvěřitelné množství aut – někdy i přes 1,6 milionu kusů ročně. Tam se vyrábí hlavně modely pro trhy Asie a Ameriky a běžný člověk si neumí představit, jak to na takovém místě vypadá. Jeden tah výrobní linky a už se vezou nové Sonaty nebo Elantry.
Pro Evropu je klíčovým bodem česká továrna v Nošovicích. Od roku 2008 už vyjela z linek více než 4 miliony automobilů, a právě tady vznikají ikony našeho trhu, jako třeba Hyundai i30, Kona či Tucson. Když projíždíš kolem Nošovic, z dálky uvidíš superaústrojí zaměstnanců, tisíce aut nachystaných na odvoz a někdy za plotem vykoukne na tebe robotický pes Max, kterého vymysleli ve vědeckém centru Hyundai. Jestli hledáš místo, kde se high-tech potkává s tradiční dřinou, právě tady to najdeš. Česká továrna zaměstnává něco přes 3 000 lidí a není výjimkou, že tu najdeš celé rodiny, které tady pracují už přes dvě generace.
Další velké základny jsou v Turecku (továrna v Ízmiru), Indii (Chennai), USA (Alabama) i Číně. V roce 2023 otevřeli i moderní gigatovárnu zaměřenou na elektromobily právě v Indonésii. Každá tahle továrna si vyvinula malinko vlastní styl, v Indii se staví levněji vybavené modely pro místní trh, v USA se věnují velkým SUV a pick-upům, Turecko je zas domovem slavných i20. Všude je ale garantovaný extrémně pečlivý proces kvality – zástupci automobilky tvrdí, že auto vyrobí za 20 až 25 hodin, a během toho projde hned několika kontrolami. Výsledný produkt je tak promyšlený, že třeba i šrouby v motorech dotahují roboti podle přesné specifikace.
Někomu může připadat zábavné, že Hyundai sází i na automatizaci v úplně nečekaných aspektech – třeba doprava materiálu je řízená přesně na čas pomocí samořídících vozíků a skladových systémů. Pokud si někdy všimneš štítku „Made in Czech Republic“ na svém Hyundai, klidně se pochlub známým – díky české práci a inovacím se tyhle vozy řadí ke špičce. Jestli je nějaké auto „evropské“, je to právě Hyundai z Nošovic.

Jak vypadá výroba v praxi: co se děje za plotem továrny?
Když někdo zahraje na strunu večerní „Americký film z továrny“ a představíš si dělníky v montérkách, trochu jsi mimo. Nošovická továrna je plná robotických ramen, zkušebních laboratoří a i lidských šikovných rukou. Na začátku všeho přichází dodávky ocelových svitků – ty se promění v obří lisu na karoserii, a auto doslova vyjede z čísel a tabulek do fyzického světa za pár desítek minut. Každý krok navazuje na další – svařovna, lakovna, montáž, kontrolní oddělení a testovací polygon. Víš, že každý vůz, který odchází z Nošovic, najede před odjezdem zkušební okruh? A pokud tam něco drnčí nebo skřípe, okamžitě jde na vyladění zpět.
Obrovský důraz je kladen nejen na vlastní sestavení, ale i na bezpečnost a ekologii. V továrně mají systém recyklace vody, veškerý odpad je rozdělen podle druhů a některé součástky pocházejí od evropských výrobců doslova ze sousedství (třeba sedadla nebo palubní elektronika). Hyundai v Česku staví i na komunitě – pořádají prohlídky pro školy, den otevřených dveří a třeba letos v dubnu proběhl obří dětský den. Zaměstnanci mají možnost zapojit se do vývoje drobných vylepšení, což nebývá všude samozřejmost.
Jako malý tip pro fajnšmekry: pokud chceš mít doma skutečný unikát, vsaď na speciální série, které se v Nošovicích vyrobí třeba jen jednou ročně. Když sleduješ auta v ČR, všimni si třeba edicí „N Line“ nebo slavného modelu „i30N“, tohle všechno vzniká v malých limitovaných sériích s důrazem na detail. Rozhodně tu najdeš mnohem víc než tradiční tovární rutinu.
Trošku zevnitř: pracovní život v továrně není jen o monotónní práci. Zaměstnanci sdílejí tipy na produktivnější postupy, mohou přicházet s vlastními nápady do zlepšovacích komisí a nejúspěšnější inovace jsou potom převzaty i do dalších částí řetězce Hyundai. Samozřejmostí je i školící program a možnost růstu v rámci firmy. Třeba znám jednoho souseda, co začínal na svařovně a dneska pracuje jako technický šéf týmu, který vyvíjí nové způsoby lakování aut – i takhle se buduje český „Hyundai Dream“.
Největší zajímavosti a tipy pro milovníky automobilů Hyundai
Není to jen o továrnách a výrobních linkách. Hyundai je už několik let průkopníkem v oblasti elektromobility a digitální transformace aut. Modely jako IONIQ 5 nebo nová elektrická Kona patří mezi nejúspěšnější vozy Evropy v elektromobilním segmentu. V Nošovicích testovali i zcela nový typ polorobotického podvozku, který si dokáže poradit s českými výmoly i ledovkou.
Hyundai také pravidelně pořádá den otevřených dveří, kde si můžeš vyzkoušet simulátor výroby auta nebo nahlédnout do laboratoře na testování airbagů a laků. Tip: pokud se ti podaří dostat na prohlídku elektrické výroby, rozhodně si nech ukázat proces recyklace baterií z hybridů – tohle málokdo uvidí mimo továrnu.
Možná bys nečekal, že korejská firma sází na „českou chytrost“. Nošovický technický tým je několik let po sobě vyzdvihovaný z celé korporace za inovace v úpravě výrobních procesů (v roce 2021 získal první cenu právě za chytré instalace robotických ramen na přesné lakování). Land Rover, BMW nebo Mercedes spolupracují se stejnými subdodavateli na některých částech podvozků, takže pod kapotou Hyundai se skrývá víc „prémiového“ než by se čekalo.
Nesmím zapomenout ještě jednu specialitku – pokud jsi fanda motorsportu, pak tě potěší, že část vozů N Line a speciální verze pro WRC vystavěné v Nošovicích míří na světové tratě. Každý rok se tu testují nové varianty v reálném provozu i na uzavřených okruzích – zaměstnanci často fandí svému „mistru“ a na sítích najdeš i videa z prvních jízd Prototypů.
Na závěr jeden tip pro všechny, kdo přemýšlí o pořizování Hyundai: vždy si zkontroluj zemi původu na výrobním štítku – „T“ v páté pozici znamená Nošovice a můžeš být pyšný na českou práci. Když potkáš někoho s Hyundai a nevíš, odkud je, stačí se kouknout na VIN a máš jasno.
Hyundai dneska není jen značka, je to symbol propojení východu, západu a šikovných českých rukou. Ať už se svezeš v elektrické Ioniq 5 nebo klasické i30, bude tě hřát pocit, že kousek té historie vznikl právě tady – mezi horami Moravy, kde stejně jako já vyvenčím Maxe nedaleko továren, které mění svět aut každý den.
Napsat komentář