Kupuješ ojetý Mercedes a chtěl bys mít jistotu, že tě někdo nenatáhne? Vyplatí se ověřit historii auta dřív, než přistoupíš na obchod. Právě tady padá nejvíc lidí – koukají jen na fotky, testovací jízdu a věří papírům od prodávajícího. Stačí přitom pár minut a máš o vozidle jasno téměř jako autorizační servis.

Věděl jsi, že podle průzkumu po Česku je až každé třetí ojeté auto s nějakým podvodem v historii? Tachometr stočený o desítky tisíc kilometrů nebo bouračky, které majitel zamlčel – to všechno se může týkat i Mercedesů, o kterých si lidi myslí, že jsou spolehlivé od přírody. Základem je VIN kód. Tenhle unikátní číselný identifikátor najdeš i na hodně starém kousku. Bez něj ani nezačínej hledat informace.

Proč je historie auta tak důležitá?

Když se rozhoduješ pro ojetý Mercedes, nejde jen o značku a lesklý lak. Skrytá minulost auta může připravit o klid i velkou část peněz. Průšvih typu stočeného tachometru nebo bouračky není u luxusní značky žádná výjimka. Mnozí překupníci v Česku upravují údaje o původu a stavu vozidel. Podle statistik Ministerstva dopravy bylo v roce 2024 až 37 % zkoumaných ojetin v inzerci se zamlčenou nehodou nebo falešným stavem tachometru.

Pokud neověříš historii auta, můžeš přijít o záruku u pojišťovny, nebo se dostaneš do potíží při evidenční kontrole. Například havarované auto má větší pravděpodobnost skrytých vad, jako jsou špatně opravené airbagy nebo deformovaný rám. Tyhle závady obvykle nejsou na první pohled vidět, ale opravy pak stojí desetitisíce.

Podívej se na reálná data z poradny Autoklubu ČR (leden–duben 2025):

Problém v historiiPodíl případů (%)
Stočený tachometr44
Zatajená nehoda33
Nedoložené servisní úkony18
Auto původně z taxislužby5

Kdo má informace, má při koupi vždy navrch. Bez kontroly historie tě můžou čekat drahé servisní zásahy, nebo horší prodejní cena při dalším prodeji. Zkontrolovaná minulost auta zkrátka znamená menší riziko a větší jistotu, že tvůj Mercedes bude opravdu tím pravým parťákem na dlouhé roky.

Kde najít VIN kód na Mercedesu

Hledání VIN kódu na Mercedesu není raketová věda, ale někdy tě může překvapit, jak dobře je schovaný. VIN (Vehicle Identification Number) je 17místné číslo, které identifikuje každé auto úplně unikátně. Bez něj žádná pořádná historie auta nekoukneš. Dobrá zpráva je, že Mercedesy mají své VIN téměř vždy na stejných místech.

  • Přední část palubní desky – Nejčastěji najdeš VIN v dolním rohu čelního skla na straně řidiče. Stačí se nahnout zvenčí a kouknout dovnitř auta.
  • Sloupek dveří řidiče – Po otevření dveří hledej štítek na bočním rámu, často bývá někde pod zámkem nebo těsně nad prahem.
  • Motorový prostor – Některé modely ho mají vyražený přímo na kovovém rámu v motorovém prostoru, nejčastěji nad pravým tlumičem nebo na horní části protipožární přepážky.
  • Velký technický průkaz (VTP) – VIN je vždy i v oficiálních dokumentech od auta. Zkus si srovnat, jestli číslo na autě a v papírech opravdu sedí.

Často pomůže i rychlý pohled do manuálu auta, kde bývá obrázek s přesnou lokalizací pro konkrétní model. Pokud máš novější Mercedes, spolehni se primárně na roh čelního skla a štítek na rámu dveří. U starších vozů typu W124 nebo W201 můžeš hledat i ve výztuze motorového prostoru.

Místo na autěModely MercedesuViditelnost VIN
Čelní sklo řidičeVšechny po roce 1997Výborná
Sloupek dveří řidičeVětšina modelů po roce 2000Výborná
Motorový prostorStarší modely (např. W124, W201)Střední
Velký technický průkazVšechny modelyJistá

Dej si pozor, jestli VIN na všech těchto místech souhlasí. Jakákoliv odlišnost značí průšvih – mohlo by jít o přestavbu karoserie nebo dokonce kradené auto. Takovou káru určitě nechceš.

Online služby pro kontrolu historie vozu

Online služby pro kontrolu historie vozu

Chceš si ověřit historii auta rychle a bez zbytečných řečí? Dnes už to zvládneš online a většinu informací máš během minuty. Stačí si připravit VIN kód a můžeš začít pátrat. Spolehlivých služeb funguje hned několik – některé jsou zdarma, jiné za pár stovek a najdeš u nich rozdíly hlavně podle hloubky informací.

Mezi nejpoužívanější patří Cebia Autotracer, CarVertical, nebo třeba Autodna. U nich během chvilky zjistíš údaje jako stav najetých kilometrů, jestli se auto někdy bouralo, jestli není zatížené leasingem, nebo není v evidenci kradených vozů. Pro Mercedesy někdy narazíš i na interní servisní zápisy nebo data o pravidelném servisu v autorizovaných stanicích.

Výhodou online služeb je rychlost a dostupnost – nemusíš řešit složité návštěvy úřadů. Samozřejmě, nenajdeš vždy všechno a starší vozy mají databáze chudší. Často ale dokážeš zachytit evidentní podvod (například když se rok výroby neshoduje s tím, co najdeš v inzerci nebo v papírech).

„Kupující dnes mají na internetu neuvěřitelně moc informací o autech, stačí chtít a vědět, kde hledat,“ říká Milan Smutný, odborník na prověřování ojetin.

Pár kroků, jak si ověřit historii vozu online:

  1. Získej VIN kód (najdeš ho na rámu, ve velkém technickém průkazu nebo u okna spolujezdce).
  2. Zvol si službu, která ti přijde nejsrozumitelnější nebo má dobré reference.
  3. Zadej VIN a objednej si výpis (mnoho služeb ukáže ukázku zdarma a až pak platíš za plné info).
  4. Pečlivě porovnej údaje ze systému s tím, co deklaruje prodejce.

Menší přehled, co jednotlivé služby zobrazují nejčastěji:

SlužbaStav kmBouranostKradené vozyLeasing/zástava
CebiaAnoAnoAnoAno
CarVerticalAnoAnoAnoAno
AutodnaAnoAnoAnoNe

Nezapomeň ještě na jednu věc – když narazíš na výhodnou nabídku u Mercedesu a historii auta online neověříš, můžeš přijít o desítky tisíc už během prvních servisů. Radši utratit pár stovek teď než řešit drahou opravu motoru nebo právní spor.

Na co si dát pozor při čtení výpisů

Možná máš před sebou výpis historie auta a nevíš, co z toho je důležité. Hlavně nezapadni do pasti, kde tě zmátou zkratky, cizí pojmy nebo "čisté" záznamy, které jsou až podezřele pěkné. U Mercedesu to platí dvojnásob. Některé věci prostě papíry neprozradí, pokud je neumíš správně číst.

Vyznat se v datech a záznamech může být složité. Mrkni na tenhle přehled:

  • historie auta nemusí vždy ukazovat drobné nehody, pravidelné servisy nebo výměny dílů – občas tam najdeš jen to, co bylo oficiálně nahlášeno pojišťovně nebo servisům napojeným na databáze.
  • Pokud je u najetých kilometrů dlouho stejná hodnota, je to podezřelé. Dobrý Mercedes jezdí – a i krátká pauza by měla být vidět minimálně na nějakém zápise.
  • Najdeš-li v historii přerušení pravidelného servisu nebo skokový nárůst či pokles kilometrů, může to znamenat stočení tachometru.
  • Některé výpisy uvádí "export/import" – tady pozor na vozy dovezené třeba z Německa, kde se starší auta zbavují hlavně firmy s vysokým nájezdem.
  • Kontroluj, jestli číslo VIN sedí na štítku i v protokolu. Pokud ne, auto může mít temnou minulost, případně nemusí být legální.

Mrkni na jednoduchou tabulku, jak vypadá podezřelý vývoj kilometrů versus normální stav:

Rok Normální stav (km) Podezřelý stav (km)
2020 70 000 120 000
2021 90 000 50 000
2022 110 000 55 000
2023 130 000 57 000

Když vidíš, že v jednom roce měl Mercedes 120 tisíc kilometrů a rok poté jen 50 tisíc, je skoro jisté, že tady někdo kouzlil s tachometrem. Takový skok zpět je v reálném provozu nemožný.

Pozor taky na "čistotu" záznamu. Když má auto deset let a v historii není žádná oprava, pravidelný servis nebo výměna oleje? To je pohádka pro nezkušené a existuje velké riziko tajených problémů. A nezapomínej: když něco nesedí, zeptej se prodejce a trvej na vysvětlení slíbených údajů. Nedá ti odpověď? Radši uteč od nákupu.

Tipy, jak poznat stočený tachometr nebo bouračku

Tipy, jak poznat stočený tachometr nebo bouračku

Stočený tachometr není v Česku žádná vzácnost. Podle statistik Autoklubu ČR je až 40 % ojetých aut na trhu podezřelých z manipulace s počtem ujetých kilometrů. U Mercedesů na to sází i překupníci, protože značka působí dojmem, že vydrží skoro všechno. Jak to poznat? Tady jsou jednoduché fígly, které můžeš použít:

  • Zkontroluj, jestli se údaje o kilometrech shodují v servisní knížce, na technické a v digitálním servisu Mercedesu. Rozdíly? Podezřelé.
  • Použij online databáze – například CRIF nebo Autotracer od Cebia. Zadáš VIN a máš přehled o historii najetých kilometrů nebo škodních událostí.
  • Podívej se na stav interiéru. Pokud má auto „200 000 km“, ale volant je hladký jak mýdlo, sedačky ošoupané a pedály sjeté do hladka, něco nesedí.
  • Při zkušební jízdě sleduj, jak startuje a běží motor. U špatně opravených bouraček se může projevovat pazvuk nebo špatně lícující plechy.

Hodí se mrknout na detaily, které většina lidí přehlédne:

  • Různě nově lakované části karoserie. Každý odstín navíc značí, že něco bylo opravováno.
  • Nepravidelné mezery mezi dveřmi, blatníky a kapotou. To většinou ukazuje na dřívější nehodu.
  • Chybějící airbagy nebo zamaskované airbagové kontrolky na palubní desce – jasně varovný signál.

Malý tip: Pokud ti prodejce odmítá ukázat kompletní dokumentaci k autu, radši dej ruce pryč.

V tabulce jsou tři hlavní znaky, které často ukazují na stočený tachometr nebo bouračku:

ProjevyStočený tachometrBouračka
Nápadně ošoupaný interiérAnoNe
Rozdíly v barvě karoserieNeAno
Nesouhlasí data v servisní knizeAnoAno