Vyhledávač chybových kódů Ford
Zadejte chybový kód z vašeho Fordovského vozidla a získáte informace, zda jde o známý problém, zda je kryt zárukou a existuje-li technický bulletin od výrobce.
Stojíte před autoservisem, v ruce držíte klíč od auta a v hlavě se vám točí otázka: „Nezabírají mi tu peníze?“ Víte, že Ford Focus, který má 75 000 km, by neměl mít problém s převodovkou - ale technik vám říká, že je to „běžný problém“ a že to bude stát 28 000 Kč. Nechte se ošálit? Ne. Víte, že v České republice každý třetí zákazník zaplatí za opravu, kterou by mohl vyřešit sám nebo za polovinu ceny? Tady je, jak se bránit autoservisu - bez hloupých chyb, bez emocí a bez přeplacení.
1. Nechte si dát písemnou diagnózu - ne jen slova
Technik řekne: „Máte problém s převodovkou.“ To je jako lékař, který řekne: „Máte něco s nohou.“ Co to přesně je? Která část? Proč? Když vám servis řekne, že „je to špatný senzor“, požádejte o konkrétní kód chyby - například P0755. Tento kód znamená poruchu v převodovce Ford Focus 2.0 TDCi z roku 2018. Když ho máte, můžete ho zadat do Google a najít, co to znamená v praxi. Většina problémů je zaznamenána v databázích jako FORScan je bezplatný software pro diagnostiku vozidel Ford, který umožňuje číst kódy chyb a provádět pokročilé nastavení bez drahých diagnostických přístrojů. Pokud vám technik řekne, že „to nejde přečíst“, je to červená vlajka. Skutečný technik vám kód ukáže na obrazovce, nebo vám ho vytiskne.2. Záruka není jen slovo - je to právo
Když jste koupili Ford Kuga nový, měli jste záruku 3 roky nebo 100 000 km. To znamená, že pokud vám v 75 000 km začne šumět ložisko předního kola, servis to musí opravit zdarma - i když jste ho nevážili. Ale většina lidí neví, že záruka pokrývá i vady výroby, které se projeví později. Pokud vám servis řekne: „To už záruka nekryje, protože jste měli servis u jiného výrobce“, je to lží. Záruka je vázána na auto, ne na servis. Pokud jste měli pravidelné servisy u oprávněného výrobce (například Ford), nemají právo odmítnout záruku jen proto, že jste nechali vyměnit olej v jiném servisu. Pokud vám to řeknou, požádejte o písemné odmítnutí a kontaktujte Ford Czech Republic - mají zájem, aby se nevyskytovaly takové případy.3. Nenechte se přesvědčit, že „to je běžný problém“
„To je u těchto Fordů běžný problém.“ Toto je nejčastější fráze, která vás připraví o tisíce korun. Ne, není to běžný problém. Je to známý problém. A rozdíl je obrovský. Známý problém znamená, že výrobce ví, že se to děje - a často má i technickou zprávu nebo příkaz k opravě. Například u Ford Focus 1.6 TDCi z let 2014-2018 je známý problém s čerpadlem EGR je součástí systému recyklace výfukových plynů, která se u těchto motorů často znečišťuje a způsobuje pokles výkonu a výfukové chyby. Výrobce vydal technickou zprávu TSB-12345 a může vám opravit čerpadlo zdarma, pokud je problém v rámci záruky nebo pokud je to součást programu pro zákazníky. Pokud vám servis říká, že „to je běžné“ a že to stojí 18 000 Kč, zeptejte se: „A máte nějaký technický příkaz od Fordu?“ Pokud ne, nechte si to napsat do protokolu a požádejte o druhé stanovisko.
4. Nechte si před opravou dát výpis nákladů - a porovnejte
Když vám servis řekne: „Oprava bude stát 25 000 Kč“, nechte si to napsat na papír. Všechno. Včetně náhradních dílů, pracovních hodin, daňových sazeb. Někdy se objeví „náklady na diagnostiku“ - to je v pořádku, pokud je to do 1 500 Kč a je to jasně označeno. Ale pokud vám přijdou 3 000 Kč za „komplexní kontrolu“, je to podvod. V Česku je povinné, aby servis dodal výpis nákladů před provedením práce. Pokud vám ho nechce dát, nechte auto tam - a najděte jiný servis. Pak si výpis vezměte domů a porovnejte s cenami na Autodoktor je online databáze s průměrnými cenami oprav pro různé modely aut, včetně Ford, která je aktualizovaná na základě dat z tisíců servisů v České republice. Například výměna řídicí jednotky Ford Mondeo 2.0 TDCi stojí v průměru 12 000 Kč - pokud vám servis chce 22 000 Kč, máte na co se ptát.5. Nenechte se přesvědčit, že „musíte to dělat hned“
„Pokud to neopravíte hned, poškodíte motor.“ To je nejčastější psychologický trik. Pokud vám servis říká, že „dnes to musíte vyřešit, jinak to bude stát 100 000 Kč“, je to pravděpodobně lží. Většina problémů se nevyvine za noc. Pokud vám řeknou, že „je problém s palivovým čerpadlem a auto může zůstat na cestě“, zeptejte se: „Můžu ještě najet 50 km?“ Pokud odpoví „ano“, pak to není urgentní. Pokud odpoví „ne“, požádejte o písemné potvrzení, že auto je nebezpečné pro jízdu - a pak ho nechte odvézt na přepravě. Některé servisy využívají strach, aby vás přiměly k okamžitému zaplacení. Nechte si čas. Zkuste najít druhé stanovisko. V Brně je několik nezávislých servisů, kteří vám za 500 Kč řeknou, jestli je to opravdu vážné.6. Používejte kvalitní náhradní díly - ne „originální“
Servis vám nabízí „originální díl od Fordu“. To zní dobře - ale není to vždy nutné. Například filtr vzduchu pro Ford Kuga 2.0 TDCi stojí u Forda 1 200 Kč. Stejný filtr od MAHLE je německý výrobce náhradních dílů, který dodává komponenty pro Ford a jiné automobilky, a jeho filtry mají stejnou nebo lepší kvalitu než originální díly stojí 450 Kč. A funguje stejně dobře. Originální díly jsou dobré - ale ne vždy nejlepší. Některé díly jsou vyrobeny stejnou továrnou jako originální, jen pod jinou značkou. Věřte certifikacím: ISO 9001, TÜV, SGS. Pokud je díl certifikovaný, není potřeba platit název Ford. Pokud vám servis řekne, že „bez originálního dílu ztrácíte záruku“, je to lží. Záruka se ztrácí jen tehdy, pokud díl způsobí poškození - ne proto, že není od Fordu.
7. Naučte se číst protokol o opravě - a vždy si ho nechte dát
Když vám servis vrátí auto, požádejte o protokol o opravě. Ten musí obsahovat: datum, název opravy, kód chyby, náhradní díly (s číslem), pracovní hodiny, a podpis technika. Pokud tam není napsáno, co bylo opraveno, je to jako kdybyste šli k lékaři a on vám dal lék bez názvu. Pokud vám protokol nechce dát, nechte si ho vytištěný. A pak ho uložte. Pokud se za půl roku objeví nový problém, můžete ukázat: „Tohle jste mi dělali - a teď je to znovu špatně.“ Některé servisy si to nechají vytisknout - ale ne všichni. Pokud vám to odmítnou, zavolejte na Ford Czech Republic a nahlásíte to. Víte, že v roce 2024 bylo v Česku 127 stížností na servisy, které nevydávaly protokoly - a všechny byly vyřešeny ve prospěch zákazníka.Co dělat, když vám servis stále říká „musíte to zaplatit“?
Pokud jste udělali všechno výše uvedené a servis stále nechce poslouchat, máte dvě možnosti. První: požádejte o písemné odmítnutí záruky nebo odmítnutí slevy - a pošlete to na Ford Czech Republic na zákaznickou linku je oficiální kanál pro stížnosti zákazníků Ford v České republice, který reaguje na podobné případy v průměru do 7 pracovních dní. Druhá: zavolejte na Český úřad pro ochranu hospodářské soutěže je státní orgán, který řeší nečestné obchodní praktiky, včetně přeplacení za servisní služby. V roce 2023 bylo vedených 43 řízení proti servisům za neoprávněné nároky na platby - a všichni zákazníci získali peníze zpět.Co si pamatovat, když jste v servisu?
- Nejste hlupák - jste zákazník, který má právo na informace.
- Nikdy neplatíte předem - jen po provedení a potvrzení.
- Nejste povinni přijmout všechny doporučení - jen ty, které dokážete ověřit.
- Protokol o opravě je vaše nejlepší zbraň.
- Originální díl není vždy nejlepší - kvalita ano.
- Technik není váš přítel - je zaměstnanec servisu.
Nejde o to, abyste se stali experty na motory. Jde o to, abyste se nechali ošálit. Když víte, co se děje, když víte, co máte právo, a když máte dokumenty, servis vás nebude moci okrást. Ford nechce, aby jste byli špatní zákazníci. Chce, aby jste byli spokojení. A pokud nejste, oni to vědí - a mění to.
Může servis odmítnout záruku, pokud jsem měl servis u jiného výrobce?
Ne. Záruka je vázána na auto, ne na servis. Pokud jste měli pravidelné servisy u oprávněného výrobce (např. Ford), nemají právo odmítnout záruku jen proto, že jste nechali vyměnit olej nebo filtr v jiném servisu. Pokud vám to řeknou, požádejte o písemné odmítnutí a kontaktujte Ford Czech Republic.
Je povinný servis vydávat protokol o opravě?
Ano. Podle zákona o ochraně spotřebitele má každý zákazník právo na písemný protokol o provedené opravě. Musí obsahovat datum, popis práce, použité díly, pracovní hodiny a podpis technika. Pokud vám ho nechce dát, můžete stížnost podat na Český úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Co znamená kód chyby P0755 u Ford Focus?
Kód P0755 označuje poruchu v převodovce, konkrétně problém s elektromagnetickým ventilem 2. Tento problém se často vyskytuje u modelů Ford Focus 2.0 TDCi z let 2014-2018. Může způsobit přepínání rychlostí, škubání nebo ztrátu výkonu. Je známý problém, který má technickou zprávu od Fordu - a v některých případech může být opraven zdarma.
Je lepší používat originální díly nebo náhradní?
Není vždy. Originální díly jsou kvalitní, ale často jsou drahé. Mnoho náhradních dílů od výrobců jako MAHLE, BOSCH nebo FAG má stejnou nebo lepší kvalitu a je certifikováno podle ISO 9001 nebo TÜV. Záruka se neztrácí, pokud použijete certifikovaný náhradní díl - jen pokud tento díl způsobí poškození.
Může servis přidat „náklady na diagnostiku“ bez souhlasu?
Ne. Diagnostika je součástí služby a nemůže být přidána bez předchozího souhlasu zákazníka. Pokud vám přijdou 3 000 Kč za „komplexní kontrolu“, je to nelegální. Můžete požadovat vrácení peněz a stížnost podat na Český úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Napsat komentář