Pokud tvoje první domněnka při pohledu na logo Hyundai byla, že jde o něco italského nebo japonského, nejsi sám. I dnes si spousta Čechů plete Hyundai s Hondou. Ale co kdybych řekl, že za tímto logem, tvarem písmene H v oválu, se skrývá příběh plný obratu, překvapujících inovací a tvrdé práce? Hyundai totiž není dávná evropská značka, ani japonská technicky dokonalá automobilka. Hyundai je z Jižní Koreje — a to absolutně změnilo hru nejen v Asii, ale úplně v celém světě aut.

Jihokorejské kořeny aneb Začátky značky Hyundai

Jméno Hyundai znamená v korejštině něco jako „moderní“. Není to žádná náhoda. Firma vznikla v roce 1967. Tehdy Jižní Korea patřila do chudého rozvojového světa, téměř bez zkušeností s vlastní automobilovou výrobou. Hyundai založil podnikatel Čong Ču-jong — silná osobnost, která vystudovala spíš školu života na poli než jakýkoli Harvard. Jeho snem bylo postavit něco víc než lodě nebo stavby (Hyundai začínal právě jako stavební společnost). Chtěl, aby jeho země měla vlastní auta, která budou dostupná obyčejným Korejcům.

První pokusy nevypadaly jako dnešní SUV nebo Santa Fe. Hyundai Pony – tenhle model z roku 1975 byl maličké, jednoduché auto. Srdce auta si Hyundai půjčil od japonského Mitsubishi, zbytek zvládli Korejci navrhnout sami. Výroba překonala všechna očekávání — Pony si získal obrovskou popularitu, nejen doma, ale časem i v Jižní Americe, Kanadě nebo Evropě.

V devadesátých letech už bylo jasné, že Hyundai nebude jen do počtu. Korejci začali investovat obrovské sumy do výzkumu a vývoje, koupili i slavné studio Italdesign. Stali se první asijskou automobilkou, která vstoupila do segmentu luxusních sedanů - například modelem Equus.

Globální expanze: Hyundai a světový autoprůmysl

Dnešní Hyundai má továrny v Brazílii, Indii nebo České republice. Proč právě v Nošovicích? Protože Hyundai chtěl oslovit Evropany na jejich vlastním hřišti a ušetřit na dopravě. Díky tomu se dnes v Moravskoslezském kraji vyrábí populární modely i30 a Tucson. Továrna v Nošovicích patří mezi nejmodernější výrobní podniky v celé Evropě.

Hyundai není už dávno jen o „laciných“ autech, jak si pár lidí pořád myslí. V žebříčku největších automobilek světa patří spolu s KIA (tu Hyundai vlastní) do top 5. Model Kona EV nebo Ioniq 5 si získal v anketě Světové auto roku 2022 titul Elektrické auto roku, a to díky futuristickému designu i velkému dojezdu. Ani s klasickými spalováky se nenechává zahanbit: třeba i30 N, sportovní hothatch z Nošovic, ukázal, že Korejci umí i hravé a ostré řízení.

Když si dáš srovnání, kterou značku Češi kupují nejčastěji hned po domácí Škodovce, Hyundai se poslední roky dostává na bednu. A když v roce 2023 vyhrála třetinu podílu ve Fleet Derby (žebříček nejoblíbenějších firemních aut), už i šéfové firem pochopili, že korejské auto není špatná investice.

Rok Počet prodaných aut Hyundai (celosvětově) Místo ve světovém žebříčku
2010 3,6 milionu 5.
2015 4,9 milionu 4.
2023 6,5 milionu 3.
Hyundai a zajímavosti, které jsi možná nevěděl

Hyundai a zajímavosti, které jsi možná nevěděl

Nepůjde teď jen o nudné technické parametry. Tady jsou věci, které se sice nevyučují v autoškole, ale na večírku tím překvapíš kámoše:

  • Hyundai znamená v překladu z korejštiny „moderní čas“, což značí důraz na inovace.
  • Logo Hyundai jsou dvě stylizované postavy podávající si ruku – symbol korejské pohostinnosti a partnerství, nejen písmeno H.
  • Žádná jiná mainstreamová automobilka na světě nenabízí tolik pohonných variant u stejného modelu: spalovací motor, hybrid, plug-in hybrid, čistě elektrický pohon, ale i vodíkový pohon (například model Nexo).
  • Hyundai vlastní fotbalový klub Ulsan Hyundai a je mega-fanouškem olympijských her. V roce 2018 sponzoroval ZOH v Pchjongčchangu.
  • Některé modely vznikají v designérském centru přímo v Německu, kde se specializují na „evropský vkus“ interiérů i exteriérů – proto v Evropě auta působí tak známě.
  • Při vývoji bezpečnostních prvků spolupracuje Hyundai se světovými značkami v IT i biomedicíně.
  • Když v roce 2022 Hyundai vydal zcela nový model Ioniq 6, získal jednu z nejnižších hodnot odporu vzduchu na světě (cx pouhých 0,21). Výsledek? Méně spotřeby, více dojezdu.
  • Zaměstnanci Hyundai mají možnost rotací napříč světem – tým z Nošovic může trénovat v Koreji a naopak.
  • Hyundai není jediná větev – má také dceřiné firmy v těžkém průmyslu a výrobě lodí.

Stále si myslíš, že Hyundai je jen nějaká druhá liga aut nebo „asijská napodobenina evropského stylu“? Tady je zjevný důkaz, že už dávno soupeří s těmi nejlepšími a má dokonce v mnoha ohledech navrch. Výroba přímo tady na Moravě, angažmá ve sportu, elektrifikace už od první generace Ioniq, vodíkový pohon předběhl dobu. Není to náhoda, ale výsledek let tvrdé práce a chytré strategie.

Pár tipů: Proč a kdy sáhnout po Hyundai

Jak poznat, že Hyundai je správná volba pro tebe nebo tvou firmu? Pokud hledáš auto, které má skvělý poměr cena-výkon a zároveň opravdu moderní výbavu, budeš u této značky v klidu. Výhodou je dlouhá tovární záruka — klasika je 5 let bez omezení kilometrů, což se srovnává těžko s jinými značkami. Servisní síť rozšířená už přímo v ČR, takže opravdový problém s dostupností dílů nečekej. Pokud máš rád vyšší posez a bezpečí, SUV Tucson nebo Kona patří k nejprodávanějším SUV ve své třídě v Česku i Evropě posledních let.

Díky přechodu na elektrický i hybridní pohon se Hyundai dostává mezi značky, které opravdu myslí na životní prostředí, nejen papírově. Například všechny elektrické modely Hyundai používají recyklované materiály v interiéru a mají pokročilé chytré asistenty typu Highway Driving Assist — jízda na dálnici je s nimi nesrovnatelně klidnější. Zajímá tě ekologický přístup? Hyundai už má na trhu i kompaktní elektromobil pro město (Ioniq 5 i 6), ale i auto do větších dálek (Kona EV).

Chceš tip pro podnikání? Flotiloví manažeři oceňují u Hyundai nenáročnou údržbu a velmi nízkou spotřebu — což zrovna u firemních aut není detail. Navíc díky silné zůstatkové hodnotě se auta dobře prodávají i po několika letech.

A kdo míří za originálem a ne jen mainstreamem, může sledovat modely Genesis – „luxusní Hyundai“ – ta si rychle dobývá americký trh a už vstupuje velmi pomalu i k nám do Evropy.

Je celkem jedno, jestli tě zajímá auta kvůli výkonu, ekologii, nebo rozumné investici. Hyundai dneska nenabízí kompromisy, ale skutečné volby. Začínal od nuly, dneska dýchá na záda největším. A právě proto je zajímavé, z kterého kouta světa vlastně pochází. Ne z Itálie, ne z Německa, ale z Jižní Koreje, kde se z tradice a technologií stává trend budoucnosti.